Helyi közélet

2011.01.12. 15:38

Láncreakciót indíthat el az üzemanyag drágulása

<p>A szakemberek szerint nem elképzelhetetlen a 480–550 forintos benzinár sem.</p>

Soha nem volt még olyan drága Magyarországon az üzemanyag, mint jelenleg. Tavaly januárban egy liter 95-ös átlagosan 317 forintba került, most 364 forintba. A szakértők szerint ha a világpiaci árak a 2008-as, 150 dollár körüli szintre emelkednek, s az adó, illetve a Mol haszonkulcsa nem csökken, illetve ha tovább gyengül a forint, nem elképzelhetetlen a 480-550 (!) forintos literenkénti ár sem – vélik a szakemberek.

A drágulás láncreakciót indíthat el: a fuvarozók költségeinek 40 százalékát jelent az üzemanyagár, s mivel ezt nem tudják kigazdálkodni, a szakértők szerint az árak emelkedése elkerülhetetlen. Az egyik kereskedelmi televízió arról számolt be, hogy a kenyér ára 15 százalékkal nőhet, a kifli és a zsemle öt–öt forinttal drágulhat. Azt, hogy az egekbe szökő üzemanyagárak hogyan hatnak a buszközlekedés tarifáira, egyelőre nem tudni. A helyközi közlekedés árait a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium állapítja meg, Nyíregyházán a helyi közlekedés esetében a közgyűlés mondja ki a végső szót. Danku Andor, a Szabolcs Volán Zrt. személyszállítási igazgatója lapunknak azt mondta, februárban kerülhet a testület elé a közlekedési cég által készített anyag, mely árváltoztatással számol. – A képviselők döntésén múlik, hogy viteldíjemeléssel vagy más módon fedezik az üzemanyagárak emelkedéséből fakadó pluszköltségeket – mondta Danku Andor, s hozzátette: a megyeszékhelyen 2009 nyara óta nem emelkedtek a tarifák.

Ne tankoljunk-nap

Benzinkutak elleni kampány indult az egyik közösségi portálon. Elindítói azt kérik, hogy január 17–18–19-én senki se tankoljon, inkább járjunk busszal, biciklivel vagy gyalog. A felvetést v@rosvitás levelezőink sem hagyták szó nélkül. Tóth Péter szerint ez buta ötlet, mert 3 nap kihagyás után meglódul majd a forgalom a kutakon. Szerinte életképesebb ötlet Ukrajnában tankolni, de egy országos demonstrációt sem kizártnak, amikor autók százai mennének konvojban az ukrán kutakhoz. „Nekem a benzinmentes ötlet olyan, mint az autómentes nap – írja Cservenyák Katalin. „Jó, hogy van, de nem mondanám, hogy tömegek csatlakoznának hozzá. Jól bevált szokás, hogy cukor, liszt és benzinár-emelés előtt jól feltankoljuk a készleteket, aztán, mire elfogynak, már megszoktuk az új árat. Ezzel együtt utálom, hogy nálunk a legdrágább a benzin, azt pedig még jobban, hogy mindenféle ideológiákat is kitalálnak hozzá – írta.

„A kinti tankolás egy egyszerű és szabályos – ha kizárólag saját részre és nem kereskedelmi céllal csináljuk – lehetőség a spórolásra” – írta Molnár Levente. „Szilveszter délelőtt kilátogattam Beregsurány túloldalára, és a legdrágább kúton vásárolva – nem sznobizmusból, hanem minőségi ajánlás alapján – 210 forintért jutottam gázolajhoz legálisan, kényelmesen. Kicsit bánt a lelkiismeret, hogy nem járultam hozzá a sokszorosan megadóztatott jövedelmemből néhány cég gátlástalan pénzszerzéséhez” – írta levelezőnk. Méhész János szerint „puha ellenállás, ha csatlakozunk ahhoz, hogy egy-egy nap nem vásárolunk benzint, erősebb, ha konvojban nekiindulunk a határnak. Én sem tegnapelőtt, sem tegnap nem álltam ki a garázsból, az ügyeimet gyalog intéztem. Természetesen lesz, aki a határ felé indul. Aki Ukrajna felé veszi az irányt, visszajön. De mi van, ha a másik irányba fog megindulni az egyre elégedetlenebbek konvoja? – teszi fel a kérdést levelezőnk.

Kevesebbet tankolunk

Tavaly 9,4 százalékkal, 2,959 milliárd literre csökkent az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. A benzin vásárlása 12,9 százalékkal, a gázolajé 6,2 százalékkal csökkent.

Egy utazás, több úticél

A Dózsaszőlőben élő Varga család évekkel ezelőtt megelégelte, hogy idős négyütemű Wartburgjuk lassan többet áll a szerelőnél, mint a garázsban, a javítások egy vagyonba kerülnek, s alig orvosolnak egy-egy betegséget a gépkocsin, máris előbukkan egy másik meghibásodás. Arról nem is beszélve, hogy a VW-tól megvett motor licenc alapján gyártott 1990-es modell bizony „szerette a hasát”, így évekkel ezelőtt, az akkori jövedelmi viszonyok és üzemanyagárak viszonylatában mérve sem volt olcsó mulatság a tankolása.

– Az autó olyan, mint az ember: minél idősebb, annál sűrűbben akadnak gondok az „egészségével” – mondja Varga Szilvia. – Hosszas dilemmázás után, engedve az alacsony törlesztőrészlet csábításának, úgy döntöttünk, lecseréljük öreg gépkocsinkat egy megbízható, fiatal, kisebb fogyasztású, márkás autóra. Ennek immár hat éve. Az első számlák még csak 25-30 ezer forintról szóltak, majd jött a válság, „megbolondult” a svájci frank, így most több, mint 50 ezer forintot kell törlesztenünk havonta. A szüleim, a párom és a két gyermekünk miatt nem akarunk megválni a Polónktól, az alpesi deviza alapú lízingelést azonban nagyon megbántuk.

– A jelenlegi benzinárak mellett – talán mondanom sem kell – kétszer is meggondoljuk, hogy útnak indulunk-e az autóval. Ha rokonlátogatóba vagy ügyintézni megyünk Nyíregyházára, igyekszünk összekötni ezeket egy nagybevásárlással, időt és üzemanyagot takarítva meg ezzel. Az üzemanyagárak ámokfutását látva több lehetőség is felvetődött már, hogy kevesebbe kerüljön a VW tankolása. Az autó gázüzeműre történő átalakítása egy vagyonba kerülne, és a gázárak alakulását látva nem biztos, hogy valóban kifizetődő beruházás lenne. A benzin-bioetanol vegyes üzemeltetés sikeréről megoszlanak a vélemények, a külföldi tankolástól pedig idegenkedünk – mesélte a kétgyermekes családanya.

- M. Magyar László -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában