Helyi közélet

2011.08.05. 10:01

Száz éve indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán

Nyíregyháza (MTI) - Száz évvel ezelőtt, 1911. nyarán indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán, majd 1969-ben megszüntették a járatokat, mert akkor 1 forint 50 fillérbe került egy liter gázolaj, így az olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokra bízták a helyi személyszállítást.

Nyíregyháza (MTI) - Száz évvel ezelőtt, 1911. nyarán indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán, majd 1969-ben megszüntették a járatokat, mert akkor 1 forint 50 fillérbe került egy liter gázolaj, így az olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokra bízták a helyi személyszállítást.Hudivók Róbert, a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör tagja az MTI-nek elmondta: több, mint egy évszázada, 1909-ben a város kérésére döntött a hajdani Nyíregyháza-vidéki Kisvasutak Rt. a villamosközlekedés kialakításáról. A szabolcsi megyeszékhelyen akkoriban már volt kisvasúti pálya, 1905-től a városon át közlekedtek a keskeny nyomtávú szerelvények a Nyíregyháza - Balsa - Dombrád útvonalon.

Mivel a sínek adva voltak, így kézenfekvő volt, hogy felette kialakítsák az elektromos áramot adó felső vezetéket a villamosok közlekedéséhez. A munkálatok befejezése után az első csilingelő kocsi 1911. augusztus 7-én haladt végig a nyíregyházi kisvasúti pályán. A villamosok a Huszár utcától a városhoz tartozó üdülőhelyig, Sóstógyógyfürdőig szállították az utazókat.

 A sárga-fekete kocsik az egykori huszárlaktanya közelében lévő MÁV-bérház mellől indultak, érintették a vasútállomást, majd elhaladtak a városháza előtti Kossuth téren, a vármegyeháza szomszédságában álló kis állomásig. Onnan a Kossuth és a Sóstói úton, illetve a Sóstói-erdő át - ahogy akkor hívták - Sóstófürdőig tartott az út.

A villamosközlekedést folyamatosan fejlesztették a nyírségi nagyvárosban, és 1968-ban már 4 millió 300 ezer utast szállítottak a kocsik. Hiába volt azonban a nagy utasforgalom, az olcsó üzemanyag miatt akkoriban erőltetett motorizáció a nyíregyházi villamosközlekedés végét jelentette. Az utolsó kocsi 1969. május 31-én gördült végig a városon.

Az azóta eltelt 42 év alatt a nyíregyháziak számtalanszor visszasírták a villamost, sokszor felvetődött újraindítása, de a pályaépítés jelentős költségei rendre meghiúsítják az álmokat.

- MTI -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában