Helyi közélet

2015.03.09. 10:33

Aki nem vásárol, a halál fia!

Nyíregyháza - Nem ritka, hogy az árubemutatókon résztvevőket megalázó helyzetbe hozzák.

Nyíregyháza - Nem ritka, hogy az árubemutatókon résztvevőket megalázó helyzetbe hozzák.

Számos szigorítás lépett életbe tavaly a termékbemutatók rendezésével kapcsolatban, ám a szervező cégek egy része ügyesen kijátssza ezeket a szabályokat...

Bár a termékbemutatók szervezése megnehezedett, újabb trükkök is megjelentek.

„Vágjunk bele a lecsóba!” – kezdte tájékoztatóját az egyik egészségügyi kft. előadója Nyíregyháza egyik éttermében. A hallgatóság átlagéletkora 70–75 év volt – idézte fel a történteket K. Ferencné, akit a múlt hónapban „csábítottak el” egy ajándékokban és ajánlatokban bővelkedő bemutatóra.

A nyeremény feltétele

– Hamarosan megtudtam: a titánötvözetű főzőedények tejforralója „olyan, mint a Libero, meleget ad”. Ezután egy hipermodern, porzsák nélküli takarítógépet ajánlottak a figyelmünkbe, amivel az előadó egész éjszaka takarította az étteremben lévő azon szőnyeget, amin ma reggel – idézem – valamennyien áttrappoltunk. Amikor arra buzdította az időseket, hogy közelebbről is vegyék szemügyre, próbálják ki a készüléket, senki nem ment – mesélte nyugdíjas olvasónk.

– A bemutatót gyors sorsolás követte. A nyertes nem vette igénybe a nyereményét, hiszen csak vásárlás esetén lett volna érvényesíthető. Senki nem vásárolt a méregdrága holmikból, ám a luxuscikkek mellett árultak potom 10 ezer forintért gerincbántalmak gyógyítására javasolt segédeszközt. Én a piacon vettem hasonlót mindössze ezer forintért. A teremben két hallgató bólintott rá a „csodaszerre”. Az el(ő)adó és csapata ezután gyorsan összepakoltak. A „főnök” az ajtóban állt, és kifelé menet mindenkinek a kezébe nyomott egy olcsó nyakláncot – összegzett előfizetőnk.

Ha nem megy szép szóval…

Új trükkök, megalázó helyzetek, pszichés nyomás, mondvacsinált „szakemberek” – ilyen esetekkel is találkozott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a vizsgált termékbemutatókon. A területi felügyelőségek 99 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, az esetek 68%-ában egy vagy több szabálytalanságra is bukkantak.

– A 2014-es törvényi szigorítás után a termékbemutatók szervezése megnehezedett, de sajnos újabb trükkök is megjelentek, még mindig sok a visszaélés – tájékoztatott Kiss Anita, az NFH szóvivője.

Mint mondta: egyre több jelzés érkezik arról, hogy a vállalkozások a vásárlók lakására szerveznek árubemutatót, s ezeket a jegyzőnek nem jelentik be, így a hatósági ellen­őrzés alól is kibújhatnak. – A termékbemutatókat szervező cégek egy része azt a tavalyi törvénymódosítást próbálja meg így kijátszani, mely szerint a vállalkozásokat a bemutató előtt a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli, amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye.

Lelkiismeret-furdalást keltenek

Előfordult, hogy a résztvevőkben az előadást tartók szégyen­érzetet igyekeztek kelteni. Azt állították, hogy aki nem vásárol, sajnálja szerettei, családtagjai egészségére a pénzt. Ezeken az előadásokon az előadók többször állították azt, hogy akik nem használják a bemutatott terméket, meg fognak halni!

A hatósági ellenőrzések tapasztalatai

A témavizsgálat első szakaszában a felügyelőségek munkatársai 44 árubemutatón folytattak le ellenőrzést, amelyből összesen 32 árubemutatót kifogásoltak (73%). A vizsgálat második szakaszában lefolytatott ellenőrzések (55 db) közül 36 esetben történt valamilyen jogsértés (65%).

A felügyelőségek munkatársai 64 esetben ellenőrizték, hogy a vállalkozások eleget tettek-e a szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettségüknek, 28 alkalommal az előzetes informálás nem felelt meg a hatályos jogszabályi előírásnak. A felügyelőségek munkatársai 54 árubemutató alkalmával állapítottak meg valamilyen tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatot, amelyek többségében halmozottan fordultak elő.

A korábbi évektől eltérően 4 árubemutatón fordult elő, hogy a vállalkozás az előadás során agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő, pszichés nyomásgyakorlással igyekezett rávenni a fogyasztókat a termék megvásárlására.

780 db fogyasztói beadvány érkezett a területi felügyelőségekhez az árubemutatókkal kapcsolatban. A legtöbben (236 db) azt sérelmezték, hogy nem tudtak elállni a megvásárolt terméktől. 91 esetben az elállási jogról egyáltalán nem vagy nem megfelelően tájékoztatták a fogyasztókat. 115 esetben amiatt kérték a fogyasztók a hatóság segítségét, mert az elállási jog érvényesítése során a vállalkozás a foglalót nem fizette vissza, illetve további 31 esetben az elállást bánatpénz/adminisztrációs díj fizetéséhez kötötte.

KM-PI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában