2015.12.29. 15:55
"Jó lenne végre rendet tenni a fejekben, mikor lehet használni a ködlámpát!"
Nyíregyháza - „Hihetetlen, mennyi figyelmetlen, balesetveszélyt előidéző autóssal találkoztam szembe karácsony előtt! – fakadt ki olvasónk.
Nyíregyháza - „Hihetetlen, mennyi figyelmetlen, balesetveszélyt előidéző autóssal találkoztam szembe karácsony előtt! – fakadt ki olvasónk.
– A munkám és a családom miatt kétszer is meg kellett tennem az utat Nyíregyháza és Tiszadob között, Tiszavasvári érintésével a hatalmas ködben, rossz út- és látási viszonyok között. Bár a főúton alapvetően 90 km/h a legnagyobb megengedett sebesség, 50-nel „totyogtam” végig az oda-vissza utat, mert az orromig sem láttam. Nem így azok a szemből érkező autósok, akik figyelmen kívül hagyva minket, ködlámpát, országúti világítást használtak, nem egyszer elvakítva, fékezésre kényszerítve a szabályosan közlekedőket! Jó lenne végre rendet tenni a fejekben, milyen esetben és milyen feltételekkel használhatóak ezek a fényszórók ész- és KRESZ-szerűen! – tanácsolta levélírónk, Gaál Tibor.
Csak indokolt esetben!
– A ködlámpát csak indokolt esetben, ködben, sűrű hóesésben, felhőszakadáskor vagy porfelhő esetén szabad bekapcsolni! – figyelmeztet honlapján az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság, hozzátéve: a ködlámpa fényereje nagyobb a tompított fényszórókénál, ezért jobban vakít. Téves az a felfogás, hogy helyzetjelző mellett ködfényszórót használhatunk a tompított fényszóró kiváltására.
Sajnos olyan gépjárművezetőkkel is találkozhatunk, akik a ködfényszórót és a ködlámpát szabálytalanul, indokolatlanul kapcsolják be, például sötétben, de tiszta látási viszonyok mellett, a tompított fényszóró alternatívájaként. Ha a ködfényszórót a tompított fényszóró magasságában helyezik el, vagy éppen a fényszórótestbe van építve, zavaró, szélsőséges esetben vakító lehet, hiszen a fényereje nagyobb a hagyományos, aszimmetrikus tompított fényszórókénál.
Hogy mikor indokolt a ködlámpa és ködfényszóró használata, azt a KRESZ nem konkretizálja. Vélhetően ez is az oka annak, hogy sokan félreértelmezik a szabályozás lényegét.
A jogszabály egyértelműen leszögezi, hogy az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását, a hátsó pedig arra, hogy sűrű ködben észrevehetőbb legyen a járművünk a hátunk mögött haladók számára. A helyzetjelzőt és a ködfényszórót együttesen alkalmazni kizárólag akkor szabad, ha ezt a látási viszonyok indokolják, más esetekben ködfényszóróval a tompított fényszóró használata nem váltható ki.
Csökkentsük a sebességet, növeljük a távolságot!
A rendőrség közleményében rámutatott: a ködös idő a legrosszabb vezetési körülmények egyike. Különösen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, s a járművezető nem tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelennek meg előtte, különösen éjjel.
Ködben gyakran a megengedett sebesség felső határa is eltúlzott lehet! A lassúbb haladás mellett a legfontosabb a követési távolság növelése. Tartsunk az előttünk haladótól olyan távolságot, hogy járművünkkel hirtelen fékezés esetén is meg tudjunk állni!
Tartózkodjunk az előzéstől, inkább vegyük fel a sorban haladók tempóját! Soha ne nézzünk a szemből érkező jármű fényszórójába! Ha kiszállunk a járműből, lakott területen kívüli útszakaszokon mindig vegyük fel a fényvisszaverő mellényt, amely az észlelhetőségünket segíti!
KM