hajózás

2019.06.03. 07:24

A katasztrófa után is fodrozódik a hullám

A vízen is létezik KRESZ-­szabály, a betartásával megelőzhető a baj.

Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága. A személyhajózás valamennyi közlekedési forma közül a legbiztonságosabb, a szerdaihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb itthon. A személyhajós társadalom együtt gyászol az áldozatok hozzátartozóival – közölte a Személyhajósok Szövetsége.

– Döbbentem láttam a képsorokat a Budapesten történt tragédiáról. Többször is megnéztem minden videófelvételt az esetről, és azóta sokat beszélünk erről a hajózásban valamilyen módon érintett ismerőseimmel – osztotta meg érzéseit és véleményét Radóczi János, a Szabolcsi Halászati Kft. ügyvezető igazgatója.

„Különös gonddal kell eljárni, ha árad a folyó, amely ilyenkor kiszámíthatatlan...”

A Margit hídnál a Viking szállodahajóval ütközött a jóval kisebb Hableány turistahajó, fedélzetén dél-koreai turistákkal, majd másodpercek alatt elsüllyedt szerda este nem sokkal 9 óra után. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. A hajóbalesetben 21 ember eltűnt.

– Döbbenten láttam a képsorokat a Budapesten történt tragédiáról. Többször is megnéztem minden videófelvételt az esetről, és azóta sokat beszélünk erről a hajózásban valamilyen módon érintett ismerőseimmel – osztotta meg érzéseit és véleményét a Kelet-Magyarország megkeresésére Radóczi János, a Szabolcsi Halászati Kft. ügyvezető igazgatója.

Sok a kérdés és a kétely

Megyénkben kevés ember tölt el több időt vízparton és száll hajóra olyan gyakorisággal, mint ő, hiszen a társaság profilja az édesvízi halfajok szaporítása, termelése, feldolgozása, horgászatszervezés, természetes vízi halgazdálkodás. Napjainkban a cég 600 hektáron folytat haltenyésztést, és több mint 30 éve körülbelül 2500 hektár természetes vízterület halgazdálkodója, többek között a Tiszán és Bodrogon is. A szakember egész élete a vízhez kötődik, és maga is sokszor vezet hajót.

Fotó: Polyák Atiila – Origo

– Sok kérdés és kétely merül itt fel – vetette fel Radóczi János –, ha én hajóval indulok útra, mindig kézközelbe készítem ki a mentőfelszereléseket. A vízen is létezik KRESZ-szabály, melynek betartásával megelőzhető a baj. Kiemelten kell ügyelni a megközelítésekre, mert itt nem lehet behúzni a féket, számolni kell a tehetetlenséggel, vagyis azzal, hogy egy műveletet, egy irányváltást jóval előbb kell megkezdeni.

– A legfontosabb azonban a körülmények alapos vizsgálata a hajó műszaki állapotától kezdve a hajót vezető ember felkészültségén át az időjárási körülményekig, benne legfőképpen a vízviszonyokkal.

– Különös gonddal kell eljárni, ha árad a folyó, amely ilyenkor kiszámíthatatlan. Erősebb a sodrás, ott is lehet örvény, ahol egyébként nem, és bármikor sodorhat magával olyan tárgyat, nagyobb fatörzset, amely képes felborítani egy kisebb hajót. Éjszaka, sötétedés után a fényviszonyok is megváltoznak, zavaró lehet a tükröződés, ha pedig még az eső is esik, akkor attól nehezebb viszonyokat már nehéz elképzelni – sorolja a mérlegelési szempontokat a cégvezető.

Abban nem foglalt állást, hogy a jogszabályok szigorítása szakmailag indokolt lenne vagy sem, elsősorban a személyes felelősségre és józan döntésekre helyezi a hangsúlyt. Szó szerint: a Felső-Tiszán fellendült a vízi turizmus, ami örvendetes, de a sok kajakos és kenus kiemelt figyelmet követel a hajósoktól, no meg az evezősöktől is. Nem mindenki rendelkezik kellő tudással, fegyelemmel, aki kajakba vagy kenuba ül, és az egyébként valóban fantasztikus élményt alkohollal fokozzák. A folyót mindig tisztelettel és alázattal kell megközelíteni, ezt az ősi törvényt erősíti meg a tragikus példa is.

Ki hajózhat?

A nyíregyházi központú Lensit Bt. oktatási palettáján szerepel kishajóvezetői képzés is. Az iskolavezető Siető András lapunknak elmondta: a húsz méternél rövidebb és 12 főnél kevesebb utas szállítására alkalmas kishajókra, motorcsónakokra lehet náluk jogosítványt szerezni. Ehhez részt kell venni egy 30 órás elméleti képzésen, ami hajózási és meteorológiai alapismereteket foglal magában, és a vízből mentés alapjaival is megismerkednek a képzésen részt vevők. Siető András beszélt a hatórás gyakorlati oktatásról, amelyet a Bodrogon és a Tiszán kell elvégezni.

Az iskolavezetőtől megtudtuk: egy rutinos oktató koordinálja a képzéseket, egy olyan szakember, aki 25 éves hajóvezetési tapasztalattal rendelkezik, nagyhajóra is van jogosítványa, vizsgáztatott már TEK-eseket és vízimentősöket. – Természetesen a hajózásnak is meg van a maga KRESZ-szabályzata, ez a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján megtalálható – zárta gondolatait Siető András.

Komoly vízi járművek

– Nem jellemző a környékünkön a sétahajózás, viszont a több mint 900 üdülőegységből álló üdülőövezetünkben sok a horgászcsónak, a kishajó és komoly vízi járművek is járják a Tiszát. Emellett Tiszalök és Tiszatardos között alsó- és felsőköteles komp befolyásolja a vízi közlekedést – jegyezte meg Gömze Sándor, Tiszalök polgármestere.

LTL, NYZS, TG

Ezek is érdekelhetik