2021.06.22. 14:00
Haladni kell a korral: az e-autóké a jövő
Hazánkban sokan használnának villanyautót, de az anyagi helyzetük ezt nem mindig teszi lehetővé.
Széles Orsolya lapunk kérésére megmutatta, hogyan kell tölteni az elektromos autót
Forrás: Dodó Ferenc
Fotó: DODO FERENC
A múlt héten sokakat megdöbbentett, hogy mindössze néhány óra alatt elfogyott az elektromos autók vásárlására biztosított állami támogatás hárommilliárdos kerete. Ez is mutatja, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a villanyautók iránt, de több vásárló még bizonytalan: félnek a korlátozott hatótávtól, hiányolják a hangot és a vezetési élményt, esetleg sokallják a vételárat. Az elektromos autók jelenéről és jövőjéről Széles Tamással, az Autó Széles Kft. kereskedelmi vezetőjével beszélgettünk.
Széles Tamás szerint a múlt hét tanulsága, hogy az állam szerepvállalása egy intenzív érdeklődést növelő eszköz, de nincs érdemi hatása az autópiacra, hiszen a személyszállító vállalkozások 45 százalékos támogatottsága okán jóval kisebb keret marad fenn a többi villanyautós által igényelhető, járművenkénti maximum 2,5 millió forint ösztönzőre.
Alacsonyabb szervizköltség
– Óriási az igény az elektromos autókra, hazánkban sokan szívesen használnának ilyen járműveket, de az anyagi helyzet ezt nem mindig teszi lehetővé. A használt autók között viszont nagyon kelendőek ezek a modellek. A mostani pályázaton a gyorsaság döntött, az kapott támogatást, aki résen volt, és hamarabb jelezte az igényét. A kizárólag árammal működő, tisztán elektromos autók elterjedéséhez azonban ez még kevés: e modelleknek a vásárlókat minden élethelyzetben ki kell szolgálniuk, hogy igazán népszerűek lehessenek – tudtuk meg a kereskedelmi vezetőtől, aki hozzátette: a piacon az innovátor ügyfelek már megveszik ezeket a tisztán elektromos kocsikat, de a nagyobb közönség számára még a hálózatról tölthető, úgynevezett plug-in hibrid autók a megfelelőek.
– Ezek is zöld rendszámosak, 50–80 kilométert is megtehetnek tisztán elektromosan, de rendelkeznek belsőégésű motorral, így a villanyautók kapcsán gyakran emlegetett „hatótávparára” is kínálnak megoldást. Az autójukat gyakran, hosszabb utakra használó embereknek ez a legjobb választás – hangsúlyozta a szakember, akit arról is kérdeztünk, miért egyre népszerűbbek a villanyautók.
– Az újító vásárlók mellett egyre több cég választja az elektromos autókat. Ennek több oka van: a villanyautók szervizköltsége elhanyagolható, ugyanis motorjuk sokkal kevesebb alkatrészből áll, mint a benzines vagy dízeljárműveké. A motor forgó, kopó alkatrészeivel sem kell számolni, nem kell a motorban, váltóban olajat cserélni, és a fékek is ritkábban szorulnak cserére. A villanyautók fékezéskor energiát termelnek, és az erőteljes motorfékhatás miatt ritkábban kell használni a fékeket. A vállalkozások egy napelemes beruházással, saját töltővel gyakorlatilag nullás üzemanyagszámlával kalkulálhatnak. Természetesen a befektetést ki kell fizetni, de ez mindenképpen hosszú távra szól. Persze nem mindenkinek ideális mindez, viszont rengeteg olyan vállalat van, aminek előnyös lenne, de még nem tette meg a szükséges lépéseket – emelte ki Széles Tamás.
Hosszú távú befektetés
Az elektromos autók több módon is feltölthetők, a nyilvános hálózatok mellett az autótulajdonosok otthonra is vásárolhatnak töltőberendezést.
– A járműveket hagyományos konnektorról is lehet tölteni, de ez egy lassú megoldás, arról nem is beszélve, hogy az otthoni hálózatokat nem ilyen nagy igénybevételre tervezték. A nagyobb teljesítményű villanyautók – gondoljunk csak a Teslára – több napig is a konnektoron „csüngnének”, ha nem használnának a tulajdonosok erre a célra kifejlesztett töltőberendezést. Ugyanez a művelet – a töltő teljesítményének függvényében – néhány órára csökkenthető egy otthoni töltőboksszal, ráadásul sokkal biztonságosabb formája ez a villanyautók „tankolásának”. A biztonság és a sebesség miatt megéri beruházni a 3-400 ezer forintos berendezésre, ami egy nagyobb teljesítményű villanyautó árához viszonyítva nem sok pénz. Mindehhez az elektromos hálózat bővítésére is szükség van, amit a vásárlás előtt érdemes figyelembe vennie a leendő tulajdonosnak – hívta fel a figyelmet Széles Tamás.
A villanyautók ma még viszonylag sokba kerülnek, de a hagyományos kocsikkal szemben az áruk stagnál, sőt lassú csökkenés figyelhető meg. Széles Tamás szerint a magas ár legfőbb oka az elektromos autók lelke, az akkumulátor.
– A Tesla kivételével kevés gyártó ismerte fel – különösen a villanyautók gyártásának kezdetén –, hogy nem elég egy szép, jó minőségű autót tervezni. A gyártás ez esetben az akkumulátorok előállításával kezdődik, ha ebből nincs meg a megfelelő mennyiség, akkor képtelenség a járműveket nagy szériában gyártani. Ez a probléma sok helyen még ma is fennáll, 2022-ben várható egy „robbanás”, ugyanis a Toyota a Panasonickal közösen gyárt telepeket, amik ekkor jelennek meg tömegesen a piacon. Amennyiben meglesz a megfelelő számú akku, szárnyra kaphat az elektromobilitás, de jelenleg a beszállítók kegyeiért versengenek az autógyárak, hogy mindenki megkapja a szükséges akkumulátormennyiséget – magyarázta az kereskedelmi vezető.
Többen azt feltételezik, hogy elektromos autót vezetni kevésbé élvezetes, de ez nem feltétlenül van így: bár hiányzik a motorhang és a váltó kapcsolásának érzete, a villanymotor egyenletes teljesítménye, az óriási nyomaték és erőtartalék mosolyt csalhat a sofőr arcára.
– Nem kell várnunk, míg a motor eléri az ideális fordulatszámot, hiszen az elektromos autó teljesítménye és nyomatéka azonnal elérhető, mindig van elegendő erőtartalék. Nem tudom, mennyire tudatos marketing ez, de a villanyautó szinte egybeforrt a gyorsulás fogalmával, és ha belegondolunk, hogy e járművek mekkora erőt adnak az árukért, szerintem nem kell lemondanunk az élményről.
MI