Fényeslitke

2022.10.18. 15:42

Átadták a fényeslitkei terminált

A keddi ünnepségen Tálosi János, az East-West Gate Intermodális Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a beruházásnak köszönhetően a régió újra visszakerülhet a logisztika térképére.

Fotó: Szarka Lajos

Megvalósult az álom

- Volt egy vízió előttem. Az volt a célom, hogy felépítsünk ebben a régióban egy logisztikai terminált és a térség visszakerülhessen a kontinens logisztikai térképére. Európában egyre nagyobb szerepe lesz a vasútnak, mégpedig azért, mert fenntartható, és illeszkedik az uniós klímacélokhoz. Szeretnék minél nagyobb szeletet kihasítani az európai logisztika tortájából - emelte ki a vezérigazgató. Hozzátette, sokan csak mosolyogtak rajta, és egy újabb olyan álmodozónak nevezték, aki valamilyen nagy dolgot szeretne véghez vinni az ukrán-magyar határ mellett.

- Köszönet a magyar kormánynak, a külügyi tárcának, a kollégáimnak, illetve a kormányhivatal dolgozóinak a beruházás során végzett munkáért és segítségért – sorolta Tálosi János.

Seszták Miklós, a térség országgyűlési képviselője büszke arra, hogy újra bebizonyosodott, ebben a térségben is lehet világszínvonalú fejlesztéseket megvalósítani, ehhez pedig jár minden közreműködőnek a gratuláció.

A fényeslitkei átadáson Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is részt vett. Beszélt a háború negatív hatásairól, minek következtében jól bejáratott gazdasági kapcsolatok, beszállítói útvonalak váltak semmissé.

- Amikor elindult a beruházás, más volt a világgazdasági helyzet, mint most. Akkor az volt a cél, hogy a kelet-nyugati vasúti forgalomból a terminál minél nagyobb szeletet hasítson ki. Most itt van egy olyan logisztikai központ, ami rekordidő alatt készült el, amely 5G-s technológiát használ, 40 milliárd forintból készült el, és hamarosan ötszázan fognak dolgozni – mondta Szijjártó Péter. Hozzátette: reméli, a békeidőben fogant célokat mihamarabb megvalósíthatja a terminál, de a háborúval a beruházás most egy új, rövid távú céllal bővült, ez pedig az ukrán gabona kihozatala.

- Ha az ukrán gabona nem jut ki az országból, akkor a világ fejletlenebb országaiban élelmiszerválság alakulhat ki. Új szállítási útvonalakra van szükség, ami nem ideológiai és nem politikai kérdés. A fényeslitkei terminálnak hatalmas szerepe lehet abban, hogy az Észak-adriai kikötőkbe eljuthasson az ukrán gabona – emelte ki a külgazdasági és külügyminiszter.

A miniszter adta meg az első engedélyt az első vonat behajtásához:

Videó forrása: Facebook

Zöld technológia

Az East-West Gate (EWG) terminál Európa első, saját 5G-s hálózatot használó, zöld technológiára épülő, vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális szárazföldi kombinálterminálja, mely elméleti kapacitását, valamint területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminál akár egymillió darab lábas konténert (TEU) tud majd kezelni.

A terminál villámsebességgel épült fel. A beruházó 2020 utolsó negyedévében vásárolta meg a 140 hektáros területet az államtól, majd rögtön elkezdték a földmunkát a terminál 85 hektáros (Margitsziget méretű) területén. Az építési munkák 2021 januárjában indultak, míg a próbaüzem 2022 márciusában kezdődött. Az EWG a több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem, valamint jóváhagyási folyamat végén 2022. júniusában kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. 

TG

Tudnivalók a terminálról

Az EWG-be a legmodernebb technológiát építették be. Itt irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel, az összes távoli irányítással. Az osztrák Künz által gyártott daruk egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni, ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak. Minden darura húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának. Az ehhez szükséges privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország építette ki. Megalkották a terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában