Nyíregyháza

2024.01.27. 07:00

A rosszabb félévi jegy még kijavítható

Bednárik Mónika

Rossz osztályzatok esetén ne a dorgálás legyen az első

Fotó: Illusztráció: Shutterstock

Az iskolákban eltelt az első félév, a diákok közül néhányan már megkapták, a legtöbben azonban majd a napokban szembesülnek a félévi értékeléssel, s ugyan ez csak a félév zárása, mégis sokan szorongással várják, milyen jegyet kaptak.
–  Szerencsére nem gyakori, azonban sajnálatos módon mindig akad 1-2 olyan fiatal a vármegyénkben is, aki a félévi vagy évvégi bizonyítványok átvétele után nem mernek hazamenni, mert tartanak a szülők esetleges negatív visszajelzésétől, a dorgálástól – mondta el lapunknak dr. Szendrei-Kökényesi Anikó alezredes.

S, hogy miért fontos ez a rendőr­ségnek, arról a vármegyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának helyettes vezetője kifejtette: a fizikailag és lelkileg magukra maradt fiatalok áldozattá, szélsőséges esetben akár elkövetővé is válhatnak. 
– A szökés általában mindig egy kétségbeesett kísérlet a gyermek részéről, hogy gondjaira megoldást találjon, felhívja magára környezete figyelmét, vagy elodázza a várható kellemetlen találkozást a szüleivel. – A legnehezebb helyzetben azok a fiatalok vannak, akikkel szemben túl magasak az elvárások, akár a szülői oldalról, akár önmagukkal szemben. S ha ez a maximalizmus nem tükröződik az eredményben, akkor hajlamosak ezt kudarcként megélni, és félnek, hogy otthon milyen következményei lesznek a rosszabb jegynek. Zaklatottságukban, tanácstalanságukban inkább az utcán csellengenek, céltalanul kóborolnak, és olyan szituációkba kerülhetnek, amire koruknál fogva nincsenek felkészülve. A háttérben gyakran egyéb iskolai vagy családon belüli problémák is meghúzódhatnak, amelyek ebben az időszakban felerősödhetnek a gyermekben.

Bizalmi viszony kell!

Ma már olyan világban élünk, ahol a felelős szülők, akik folyamatosan nyomon követik gyermekük iskolai előmenetelét, figyelik a Kréta-rendszerbe feltöltött jegyeket, azt is tudják, körülbelül mi szerepel majd az értesítőbe. A gyerek akkor keseredhet el ilyen esetben, ha mégsem a jobbik jegyet kapja meg, azonban megértő családi közegben ez nem lesz megoldhatatlan és áthidalhatatlan probléma.
– Ezerszer elismételt, de mindenképp alapvető tanács, hogy a szülő beszélgessen a gyermekével, lépjenek túl a „mi volt az iskolában” sablonkérdésen, és az erre adott egyszavas „semmi” válasz se legyen elég. A szülő csak így lesz képes arra, hogy megismerje, milyen gondolatok foglalkoztatják a gyermekét, milyen vívódásai, kétségei vannak. Olyan bizalmi szülő-gyermek viszonyt kell kialakítani, amelyben a fiatal számíthat a családjára, bátran elmondhatja a problémáit, amelyekre ezután együtt lehet megoldást keresni – mutatott rá a szerető és megértő családi háttér fontosságára az alezredes, aki pedagógusként állt a katedrán, így tapasztalatból tudja, mekkora jelentősége van, ha a szülők és a pedagógusok kicserélik a tapasztalataikat és észrevételeiket a gyermek viselkedésével kapcsolatban, különös tekintettel a lehetséges problémák korai jeleire, amennyiben azt észreveszik.
Ki kell emelni a szülők és az iskola közötti kommunikáció fontosságát, ha az hatékony, nemcsak arról szól, hogy a pedagógusnak, illetve a szülőnek milyen elvárásai vannak, hanem a gyerek érdeke áll a középpontban, akkor nem lesz olyan nehéz a helyzet, amire közösen ne találnának jó megoldást.
– A félévi bizonyítvány azt jelzi, hogy jelenleg hol tart a diák, van egy féléve arra, hogy javítson – hangsúlyozta dr. Szendrei-Kökényesi Anikó, aki azt javasolja, a félévi értesítő előtt otthon, nyugodt körülmények között a gyermekkel együtt tekintsék át az e-napló jegyeit és tantárgyi átlagait, megelőzve ezzel a szorongáshoz vezető meglepetéseket. Rossz osztályzatok esetén ne a dorgálás, fenyítés, retorzió legyen az első, hanem a jegyek kijavítására dolgozzanak ki egy közös stratégiát, azt kell éreznie a gyereknek, hogy a szülei támogatják, segítik – vélte az alezredes.

A leghamarabb megtalálni

Ha egy gyerek mégis elindul, szerencsére legtöbb esetben néhány óra, maximum egy nap alatt előkerül, sőt magától hazamegy, mert rájön, az sem megoldás, ha az utcán marad, ahol számtalan veszély leselkedhet rá.
– Amennyiben gyermek vagy fiatalkorú eltűnéséről kap a rendőrség bejelentést, kiemelt módon kezeljük az esetet, kollégáink azonnal elkezdik kikérdezni az osztálytársakat, barátokat, mikor és hol látták utoljára, van-e sejtésük, hogy hová mehetett, hol lehet, mert a lehető leghamarabb meg kell találni – mondta az alezredes. Végezetül hozzátette: a gyerek, ha senkihez sem tud fordulni, végső kétségbeesésében a nap 24 órájában ingyen hívhatja a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt, ahol szakemberek segítenek a 24 év alattiak problémáinak megoldásában, adnak tanácsot, segítséget adhatnak a jó döntéshez. Ha a szülő szükségét látja, akkor forduljon gyermekével pszichológushoz vagy más szakemberhez.

Erőfeszítés és szorgalom 

– Mit bizonyít a bizonyítvány? Lélektani szempontból érdemes azt nézni, mennyi erőfeszítés és szorgalom húzódik meg a számokban kifejezett értékelés mögött. Egy-egy gyerek a képességei alapján mit hozott ki magából egy félév alatt. Nincs két egyforma ötös, nem biztos, hogy ugyanaz az érdemjegy, ugyanazt a tudásszintet tükrözi, ugyanazt a szorgalmat és érdeklődést. A pedagógusok körében is egyre inkább elfogadott tény, mindig a gyerek egyéni teljesítményéhez kell mérni az épp aktuális értékelésüket, nem másokhoz, nem az osztályközösséghez. Ne a szomszéd gyerek bizonyítványa legyen a mérce! – mondta lapunknak korábban Oláh Gabriella nyíregyházi szakpszichológus.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában