Nyíregyháza hírei

2013.07.22. 10:05

Új életre kelti a roncsokat

Nyíregyháza - Hatvanegy éves volt, amikor 2012 márciusában átvette azt a nem mindennapi diplomát, melyet az Óbudai Egyetem állított ki „veterán-gépjármű restaurátor szakmérnök” szakvégzettségéről.

Nyíregyháza - Hatvanegy éves volt, amikor 2012 márciusában átvette azt a nem mindennapi diplomát, melyet az Óbudai Egyetem állított ki „veterán-gépjármű restaurátor szakmérnök” szakvégzettségéről. Hasonló végzettséggel Magyarországon összesen 24-en, ebből a Dunától Keletre mindössze négyen és megyénkben egyedül ő rendelkezik.

A Nyíregyházán élő Sohodóczki János Nyírkarászon született, a kisvárdai Besiben érettségizett. A Nyíregyházi Mg. Főiskola Mezőgazdasági Gépészeti karán 40 éve megszerzett oklevéllel előbb a Mezőgépnél, majd 11 éven át termelő szövetkezetekben szerzett gépgyártási, illetve gépjavítási,-üzemeltetési tapasztalatokat. Mindezt a rutint egy áruforgalmi szaküzemmérnökivel megfejelve az Agrokernél hasznosította nyugdíjba vonulásáig.

A nyugdíjasoknál nem épp szokványos újabb egyetemi diplomaszerzésének a mi „kiváló” minősítéssel végzett veterán-gépjármű restaurátorunk nem kerít nagy feneket: - Meghallva, hogy diplomás műszakiak részére idul ilyen képzés, felkeltette az érdeklődésemet - gyermekkoromtól rabja vagyok a járműveknek - és jelentkeztem a kuriózumnak számító, 4 féléves budapesti kurzusra. Bevallom, az első után meginogtam, vállajam-e tovább a hajnali keléssel, késő esti hazavonatozással járó fáradtságot, költségeket, a nem mindennapi szaktárgyak, mint gépjármű történet, felületvédelem,-kikészítés, múzeológia elsajátítását, de barátaim biztatására végig csináltam.

Mindehez a legfőbb motivációt Sohodóczki Jánosnak mégis csak sajátos gyűjtő szenvedélye adta: - Az első traktoromat, egy Utos 45-öst 1978-ban méhtelepen vettem. A következő már egy honi UE-28-as volt, s ezt követően szántam el magam, hogy a - sajnos csak hajdan volt - magyar gyártású tarktorokból lesz egy-egy példányom. A maga idejében világhíres - svéd, német Dutra-gyűjtők által ma is hatalmas becsben tartott - Dutra 1000-esért például bejártam az egész Dunántúlt. Azóta van már Dutra 50-esem is, egy barátomtól pedig vettem egy katonai felépítményű Csepel 344-es teherautót is.

A gyerekkoromhoz kapcsolódó motorkerékpárok (Csepel, Danubia, Pannonia, Jawa), traktorok úgyszólván mind megvannak már, itt-ott letárolva. Sohodóczki Jánosnak nagy szívfájdalma, hogy a magyar traktorgyártás anno megszűnt. Szerinte már csak a munkhelyteremtés reményében is megérne egy érdeklődő levelet a megyei vezetés részéről valamelyik európai traktorgyárhoz, alkalmas telephely bőven akad itt, mit szólnának egy kooperációban történő gyártáshoz Szabolcsban...

- Ami a hobbimat illeti, ha a meglévő gépeimet évente egyesével sikerül egyszer mind felújítanom, akkor elég hosszú életre számíthatok. Ám, ha még sem így alakulna, akkor majd a két fiú unokám folytatja tovább - reméli az egy szem veterán-gépjármű restaurátorunk.

Ezek is érdekelhetik