Sport

2018.01.05. 08:46

Húsz éve tekernek lelkesen

Nyíregyháza - A bringázás kiszakít a szürkeségből, és egészséges tartalommal, élményekkel tölt fel – vallják a túrázók.

Kerékpáros évadzáró és évértékelő rendezvényükön jó hangulatban elevenítették fel a Zöld Kerék Alapítvány tagjai, merre gurultak, s milyen programokon vettek részt 2017-ben.

– Gyalogtúráztunk Óhuta környékén és nőnapon a Sóstói erdőben, bringáztunk a bokortanyákon, a Fehér és Fekete-Kőrös összefolyásánál, eltekertünk Vajára. Az év nagy durranása a tokaji kirándulásunk volt az új kerékpár­úton. Nemzetközi túránkra, amely Kassára vezetett, a szomszédos Kárpátaljáról, a Partiumból és a Felvidékről is jöttek barátok – második alkalommal gurultunk velük a Kerékpárral 7 határon át! program keretében – kezdte Kazai Béla programvezető, aki emlékeztetett: a Zöld Kerék Alapítványt 1997-ben Garainé Nagy Éva alapította apósa, Garai Zoltán kerékpárversenyző emlékére.

Előadások és barangolások

– Az elmúlt két évtizedben összesen mintegy 400 ezer kilométert bringáztunk, elgurultunk a Balatonig, a Tisza forrásához, Kolozsvárra és környékére, a leghosszabb utunk Lengyelországba vezetett. Külön elismerés illeti Juhász Hajnalkát, aki már az első túrán is részt vett, s azóta is velünk bringázik – folytatta Kazai Béla, majd büszkén említette meg, elevenítette fel azokat a kerékpár- és gyalogtúrákat, versenyeket, autómentes napi rendezvényeket, környezetvédelmi és egészségtudatosságra nevelő előadásokat, kiállításokat, valamint azokat a fogyatékkal élő fiatalokat segítő táborozásokat és sportprogramokat, ahonnan szintén nem hiányzott a sokoldalú civil szervezet.

Csak természetesen!

A Zöld Kerékkel túrázók így nyilatkoztak az élményeikről: – 2014-ben ismertem meg a csapatot, akikkel minden egyes túra igazi élmény. Vinnai Zsoltot idézve: a bicajozás igazi szabadságot nyújt, kiszakít a hétköznapok egyhangúságából, tartalommal tölti meg a szabadidőt, ami egyszerre jelent mozgást, fizikai teljesítményt és intellektuális élményeket – mesélte Kovács Ilona Klára, majd hozzátette: a kezdetben 20-30 kilométeres túrák után hihetetlennek tűnt, de ma már 100, sőt akár 200 kilométert is teljesíteni tud.

Harászi Enikő 2009-ben csatlakozott párjával a lelkes csapathoz. – A kerékpározás nagyszerű szabadidős tevékenység, amely komplex élményt ad. Azon túl, hogy aktív testmozgást végzünk, gyönyörű tájakat, helyszíneket keresünk fel. Közvetlen kapcsolatba kerülünk a természettel, barangolunk hazánk történelmi, építészeti és kulturális múltjába és jelenébe, de leginkább az a közösségi élmény teszi különlegessé a Zöld Kerék Alapítványt, amit nyújtani tud – mondta Enikő.

KM

Túrázók tollából

Tokár Róbert: Számomra a legfontosabb élmény, hogy együtt vagyunk valamiben jók, közösség vagyunk, mert a közösség mindig több, okosabb, jobb, erősebb, mint az egyén. Így lehetséges, hogy a csapatmunka téged tesz erőssé és általad a csapat válik többé. A befektetett energia eggyé válik, az elvégzendő nagy feladat pedig kicsi, vállalható részletekre bontva oldódik meg. Míg magában negyven, csapatban százhúsz kilométert teker az ember fáradság nélkül! Számomra ilyen hely a „Zöldkeró”. Bár lassabb, és védtelenebb résztvevője vagyok a forgalomnak, de erősebbnek, fürgébbnek érzem magamat, jobban tudok alkalmazkodni a kialakuló közlekedési helyzetekhez. Ha autóval járok, gyakran csak távol találok parkolót, az is fizetős hely. A kerékpár szabadságot, energiát és jó élményeket ad.

Berkesz Zsolt: Nekem a bringázás egyenlő a határtalan szabadsággal. Talán 8 éves lehettem, amikor megtanultam kerékpározni, a ’90-es évek eleje óta nyomom keményebben a pedált. Mindig is nagy volt a mozgásigényem, viszont a térdproblémáim miatt nem tudtam tovább hódolni a focinak. 2000 óta gurulok a Zöld Kerékkel, összetartó, vidám és végtelenül segítőkész a csapat. Mindig jönnek újabb és újabb bicajosok, akiket szintén megfog ez a csodálatos társaság. Én személy szerint a nyeregben érzem igazán szabadnak magam, nincsenek kötöttségek, így tudok igazán „szárnyalni” és önmagamat adni.