HAON Sziréna

2009.06.15. 12:50

Oblom-off: Egy outsider drámája

<p>Debrecen &#8211; A sz&#237;nh&#225;z<br /> vil&#225;gnapj&#225;n mutatt&#225;k be Debrecenben<br /> Mihail Ugarov: Oblom-off c&#237;m&#369;<br /> m&#369;v&#233;t. A produkci&#243;t azt&#225;n<br /> bev&#225;logatt&#225;k a POSZT-ra &#8211; s k&#233;t<br /> d&#237;jat is elhozott a<br /> tal&#225;lkoz&#243;r&#243;l.</p>

Az előadást Andrzej Bubien

rendezte, a főszerepet Trill

Zsolt játssza. A produkció az

idei – a hét végén

befejeződött – POSZT

(Pécsi Országos Színházi

Találkozó) versenyprogramjában a

közönségzsűri

díját, Trill Zsolt pedig

a MASZK színészegyesület

legjobb férfi főszereplőnek

járó elismerését nyerte

el.

Éppen százötven éve jelent

meg Ivan Goncsarov Oblomov

című regénye, melyet a

kortárs orosz színház egyik

emblematikus személyisége, Mihail Ugarov

író-rendező dolgozott át

színdarabbá.

A címszereplő neve az orosz

közgondolkodásban a semmittevés

szimbólumaként rögzült. Az

eredeti mű és az adaptáció is

a XIX. századi orosz irodalom egyik

alaptémájának, a „felesleges

ember” típusának

újraértelmezése.

 Az első ilyen

beállítottságú

hőstől, Puskin

Anyeginjétől számítva

számos írót

Csehovtól Lermontovon

keresztül Turgenyevig

foglalkoztatott a meg nem értett, jobb sorsra

érdemes, cselekvésképtelen

értelmiségi ember problematikája.

Ugorov Oblomovja, mintha

Diogenészből, Don

Quijote-ból, Miskin hercegből

volna összegyúrva, meglehetősen gyenge

idegzetű, álmodozó, ugyanakkor

művelt, és határozott

véleménye van az

értékvesztett világról, s

különcnek tűnő viselkedése,

inaktivitása valamiféle tiltakozás

az általa tartalmatlannak, felszínesnek

tartott percemberek rohanó

életvitelével szemben.

Ilja Iljics (Trill

Zsolt) egy kicsit infantilis, meg persze

hipochonder, azt mondja: „bal oldalt

fázom, jobb oldalt melegem van”. De

agorafóbiája is van, hiszen nincs se

kedve, se bátorsága kimozdulni

házából, fél a zajos

utcáktól, a nyüzsgő

sokaságtól.

A városban, ahol a hozzá lustult

szolgájával, Zaharral

(Bakota Árpád) él, nem

találja a helyét, képtelen

beilleszkedni a pénz után

„futkorászók”

társaságába, ezért

inkább kivonul a társadalomból

– vállalva ezzel a magányt, a

megvetést –, s bezárkózik

szobájába, szeretett könyvei

közé.

Ebből a nihilből gyerekkori

barátjának, Stolznak

(Tóth László) váratlan

érkezése mozdítja ki, aki

energikus temperamentumával Oblomov

tökéletes ellentéte. S miután

a rég látott vendég bemutatja Ilja

Iljicsnek a szépséges

Olgát (Szűcs Kata), egy

ideig úgy tűnik, „megtört az

átok”, ugyanis az addigi céltalan,

sivár életébe betört a

szerelem.

S e hirtelen rátörő intenzív

érzés hatására

Oblomov olyan metamorfózison

megy át egyik percről, a másikra,

hogy szinte nem lehet ráismerni. Még

elmaradhatatlan köntösétől

– mely nála nem egy egyszerű

ruhadarab, hiszen számára ez

nyújtja anyja szoknyája helyett a

biztonságot, s elszigeteli a

külvilágtól, így a

házikabát a rá olyannyira

jellemző passzív magatartás

megtestesítőjévé válik

– is megválik a lány

kedvéért.

Javarészt kishitűsége miatt azonban

hamar véget vet a – szárnyait

épp hogy csak nyitogató –

kapcsolatnak. Mivel az ember nem menekülhet sorsa

elől, még a szerelem sem elég, hogy

megmentse önmagától, saját

korlátaitól, megrögzött

szokásaitól.

„Nem adhatok mást, csak mi

lényegem” – szól a luciferi

idézet, melyet akár Oblomov is mondhatna,

hiszen ő sem tudott kibújni a

bőréből. (Madách ugyanabban az

évben, 1859-ben kezdett hozzá

főműve, Az ember tragédiája

megírásába, amikor Goncsarov

végzett az Oblomovval.)

A köntös így rövidesen

visszatér az életébe, ám

ekkor már kényszerzubbonyként,

megfosztva őt újra a cselekvés, az

élethelyzetén való

változtatás

lehetőségétől. S hiába

veszi el később cselédjét,

Agafja Psenyicinát (Györgyi Anna), a

végzet utoléri: gutaütést

kap.

A színpadon lepusztult szobabelső, melyben

néhány gipszfej hever szanaszét,

mellettük, mögöttük

Sztálin-csizma,

Napóleon-torzó, egy félbe

vágott ló, na meg persze könyvek

mindenütt. Az asztalon és a

földön, mint a tudás kövei.

Ez a különböző méretű

kötetekkel kikövezett út vezet a

TOTUSZHOZ. A teljességre törekvő

emberhez, aki nem képes élni, mivel nem

erre az életre való. A

játéktér kialakítása

(Anita Bojarska) ötletes, a díszlet

központi eleme a szoba a szobában, azaz

Ilja Iljics asztal alatti birodalma. Magába

zárkózó, izolált

világába – Adrzej

Bubien ambiciózus rendezése,

Piotr Salaber ihletett zenéje, illetve a

színház táncosainak dinamikus

mozgása jóvoltából –

időről időre betör a

külvilág zaja, és látjuk,

hogy az emberek rohannak, dolgoznak, szeretkeznek,

egyedül Oblomovnál állt meg az

idő.

Az előadás legszebb jelenete Olga és

Ilja Iljics találkozása. Zseniális

rendezői bravúr volt a hősnő

lekettőzése: miközben

Szűcs Kata „csak”

eljátssza, addig Kriszta Kinga csilingelő

hangján el is énekli Bellini

Normájának híres

áriáját, s Oblomov (Trill Zsolt)

megbabonázva nézi hol az egyiket, hol a

másikat, mintha délibábot

látna.

Sok esetben a főszereplő

kiválasztásával el is dől az

előadás sorsa, itt sem történt

ez másképp. Trill

Zsoltnak minden testrésze

külön játszik, hiszen nála a

fizikai kifejezőeszközök legalább

olyan hangsúlyosak, mint a verbálisak, s

ebben az előadásban most mindent megmutat,

amit csak tud.

A tőle látott összes eddigi karakter

ötvöződik Oblomov

figurájában. Összeszedett,

precízen kidolgozott játéka

egyértelműen igazolja: a szerep

telitalálat volt számára. Ilyen

volumenű színész mellett – aki

Ilja Iljics alakjának,

egyéniségének

megformálásában szintén a

tökéletességre, a teljességre

törekedett – nehéz helyzetben

lehettek a játszótársak.

A magasra helyezett lécet azonban

többé-kevésbé mindenki

átvitte. Hozzájárultak ehhez

Bubien vélhetően kemény lelki

és fizikai „edzései”, pontos

instrukciói, pontról pontig

végiggondolt rendezése.

E sorok írójának két

ízben volt szerencséje látni a

darabot, illetve megtapasztalni azt, hogy az

érdeklődés a nézők

részéről napról napra

csökken. A debreceni közönség,

egyelőre úgy tűnik, nem tudja, vagy

talán nem is akarja értékelni az

újdonságokat, pedig ezúttal

valóban értékes és

felemelő előadás született.

Hassó Adrienn

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!