2021.04.16. 07:00
Villámgyors átrakó Fényeslitkén
A világon elsőként telepítenek 5G-vezérelt darukat az új magyar intermodális terminálon.
A tervek szerint ilyen lesz a „Kelet-Nyugat Kapuja” terminál | Fotó: East-West Intermodális Logisztikai Zrt.
A legmodernebb technológiával szerelik fel a Fényeslitkén épülő East-West Gate terminált. A világon elsőként 5G technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen automata, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit, amelyeket az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz szállít.
A négy daruval évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU-egység) is lehet kezelni a vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális (többféle közlekedési eszközt kombináló) kombiterminálon, amely átadását követően Európa legnagyobb kapacitású ilyen létesítménye lesz. Szintén világszínvonalat képvisel a terminálon kiépülő automata konténer és jármű nyomon követő rendszer, amely a belga Camco Technologies megoldása.
Már megkezdődött az építés
Az ukrán–magyar határ közelében, Fényeslitkén idén januárban kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése. A létesítmény átadását követően az Ázsiát Európával összekötő Új Selyemút egyik legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt fontos logisztikai állomása lesz.
A terminál egyedülálló daruit és emelőeszközeit az intermodális rakodási technológiában élenjáró osztrák cég szállítja. A vasúti nyomtávváltáson alapuló kombiterminál és darui elsősorban a normál és a széles vasúti nyomtávon közlekedő szerelvények áruinak villámgyors átrakodásában játszanak majd kulcsszerepet, emellett a közúti félpótkocsikat – beleértve a nem daruzható szerelvényeket is – át tudják rakodni vasútra. Évente akár egymillió konténer kezelésére is képes lesz.
Mind a négy daru az összes típusú konténert fel tudja emelni és át tudja rakodni, továbbá alkalmasak közúti félpótkocsik és csereszekrények emelésére is.
A magas szinten automatizált darukat az intermodális szállítás történetében először 5G technológia segítségével vezérlik majd a terminál irányítóközpontjából. Az East-West Gate lesz az első kombiterminál a világon, amely saját 5G hálózatot használ belső kommunikációja és műszaki eszközeinek működtetése során. A rendszert ez év végéig helyezik üzembe.
A hardvert és szoftvert egyaránt magában foglaló, komplexitását tekintve szinte egyedülálló megoldás teljesen összhangban működik majd a terminál saját irányítórendszerével. Ennek köszönhetően az ügyfelek valós időben követhetik nyomon, hogy éppen hol vannak a konténereik vagy járműveik.
A terminál a tesztidőszakot követően 2022 első negyedévében már éles üzemben fogadja a vasúti és intermodális forgalmat, mintegy 140 új munkahelyet is teremtve.