Fényeslitke

2021.10.15. 15:20

Épül a fényeslitkei virtuális ikertestvér

TG

Fotó: Sipeki Péter

Digitálisan felépítik az East-West Gate intermodális terminál valósághű virtuális ikertestvérét, amely valós időben, 3D-ben követi majd a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját – hangzott el pénteken a technológiai fejlesztést bemutató fényeslitkei sajtótájékoztatón.

Egy magyar startup, a Maxwhere Solutions és az East-West Gate együttműködésében fejlesztett megoldás újdonságnak számít a világon. A MaxWhere 3D a fényeslitkei logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti, mégpedig a terminál saját 5G-hálózatán.

Tálasi János, az East-West Gate vezérigazgatója elmondta: volt egy víziója, amit magyar tudósok segítségével sikerült megvalósítania.

A fényeslitkei terminál a „legek” terminálja, gondolok itt az 5G-s technológiára és a hazai szakemberek fejlesztésére

– fogalmazott a vezérigazgató.

A pénteki rendezvényen, mely része volt a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) két napos intermodális konferenciájának, dr. Galambos Péter, a Maxwhere Solutions igazgatósági tagja Tálasi János vezérigazgató kitartását is méltatta.

- Örülök, hogy kollégáimmal együtt segíthettem az East-West Gate vezérigazgatójának tervei megvalósításában és hiszem, hogy ezzel a fejlesztéssel megreformáljuk a logisztika működését – mondta dr. Galambos Péter.

A rendezvényre meghívást kapott dr. Seszták Miklós is. A térség országgyűlési képviselője két számot említett, amelyek miatt a pénteki sajtótájékoztató és a fényeslitkei beruházás megvalósulhatott: ezek az 1435 és az 1520.

- Az európai, vagy más néven normál vasúti nyomtáv szélessége 1435 milliméter, míg a keleti, az orosz 1520 milliméter, emiatt van szükség erre az intermodális átrakóra.

Ezzel a beruházással a térség települési felkerülnek a világ logisztikai térképére

– húzta alá dr. Seszták Miklós, aki szerint az East-West Gate projekt a legjobb bizonyíték arra, hogy érdemes ebbe a régióba befektetni.

Ahogy arról korábban, a terminál alapkőletételekor is írtunk: az East-West Gate terminál Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja lesz a maga 140 hektáros területével. A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő terminálon összesen öt szélesnyomtávú és öt normál nyomtávú, 850 méter hosszan daruzható vágány épül.

Az Ázsiából érkező vasúti szállítmányokat itt rakodják át, és indítják útjára a normál nyomtávú vasúti vágányon Európa déli országai felé. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.

A terminál jelentősége

Hazánkban hosszú idő óta szükség van egy modern intermodális terminál létesítésére, minthogy a keleti és nyugati határ termináljai már egyaránt elavultak. Az EWG terminál megépítésével Magyarország visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, és lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni.

A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló nyugat-európai exportnak is. A létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában