Helyi közélet

2009.12.17. 14:14

Apró trükkök a biztonságos téli közlekedéshez

<p>A megy&#233;re hull&#243; h&#243; alaposan<br /> megnehez&#237;tette a<br /> g&#233;pj&#225;rm&#369;vezet&#337;k dolg&#225;t.<br /> Egym&#225;st &#233;rt&#233;k az &#250;gynevezett<br /> p&#225;lyaelhagy&#225;sos balesetek, amiknek<br /> k&#246;z&#246;s jellemz&#337;je volt, hogy csak anyagi<br /> k&#225;rral j&#225;rt.</p>

Egy idős autós adott apró

tanácsokat a mai

közlekedőknek. B.

Tamás elmondta: a tél

régen is olyna volt mint ma, így a

régi trükkök ma is

hatékonyak. A szokásos paneltől most

tekintsünk el, a gumiabroncs cseréje,

futómélysége, a motor

fagyállóval való

feltöltése közismert.

Amire ezen felül tanácsos ügyelni,

például indulás előtt sokan

csak az első szélvédőn kaparnak

két lyukat, hogy kilássanak. Ez

poénnak jó, de amikor elindul az

autó, pár kilomérterrel

később már bemelegszik az

utastér, és a tetőn maradó

hó leolvadva a szélvédőre

csorogva zavarja a kilátást. Bekapcsoljuk

az ablaktörlőt, ami lehet, hogy meg sem

mozdul, ugyanis a meleg autón

vízzé váló csapadék

az éjszakai hidegben

jéggé fagy és

tökéletesen rögzíti az

ablaktörlőt. Ha mégis

kiszabadítjuk, nem biztos, hogy a jeget

is leverjük róla, ekkor pedig

jégcsomók maradnak rajta, nem

törölnek egyenletesen, hanem csíkokban

marják a szélvédőt.

Indulás után tegyünk

fékpróbát, a

gyakorlottabbak fordulatszám

próbát is tegyenek. A tél

a cica talpúak évszaka. Meg kell

találni azt fordulatszámot, amikor

már megpörög a kerék. Ezt a

fordulatszámot egyenes úton

megközelíthetjük, de kanyarban

már biztosan kisodródunk, ezért ne

pörgessük túl rajta a motort.

Párhuzamos közlekedés esetén

a kanyar belső ívén haladó

egy kis gázelvétellel hagyja maga

elé jutni a külső íven

kanyarodót, mert megcsúszva nem

nekimegyünk, hanem jobb esetben mögé

siklik az autó, még jobb esetben

pedig nem csúszunk át a

terelővonalon.

Lassításkor óvatosan vegyük

el a talpunkat a gázról, így

nagyon finom és igen biztonságos

lassulást érhetünk el.

Óriási önfegyelem kell ahhoz, hogy a

megcsúszó autóban ne

lépjünk pánikszerűen a

fékre, hanem a kuplungra, így az

autó irányítható marad.

Konvojban haladva jogilag az elől haladót

semmi nem köti a mögötte

érkezők felé. De aki ilyenkor nem

lassít, hanem fékez, vagy túl

sűrűn nyomkodja a féket,

megtévesztheti a hátul haladókat,

és ez is elég lehet egy sorozat

balesethez. Ha már

megtörtént a baj, akkor többnyire

koccanás, vagy árokba

csúszás a következmény.

Legyen nálunk megbízható elem

lámpa, láthatósági

mellény, az sem baj, ha elegendő

tartalék üzemanyag van a tankban, mert

megtörténhet, hogy elhagyatott úton

akár órákat is a kocsiban kell

várni, amíg kivilágosodik, vagy

megérkezik a segítség.

Kapcsolódó cikkek:

Nagykálló és

Nyíregyháza között

  • Székelyi

  • Szabolcs-Szatmár-Beregben is

    - Pusztai Sándor -

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában