2009.12.17. 14:14
Apró trükkök a biztonságos téli közlekedéshez
<p>A megyére hulló hó alaposan<br /> megnehezítette a<br /> gépjárművezetők dolgát.<br /> Egymást érték az úgynevezett<br /> pályaelhagyásos balesetek, amiknek<br /> közös jellemzője volt, hogy csak anyagi<br /> kárral járt.</p>
Egy idős autós adott apró
tanácsokat a mai
közlekedőknek. B.
Tamás elmondta: a tél
régen is olyna volt mint ma, így a
régi trükkök ma is
hatékonyak. A szokásos paneltől most
tekintsünk el, a gumiabroncs cseréje,
futómélysége, a motor
fagyállóval való
feltöltése közismert.
Amire ezen felül tanácsos ügyelni,
például indulás előtt sokan
csak az első szélvédőn kaparnak
két lyukat, hogy kilássanak. Ez
poénnak jó, de amikor elindul az
autó, pár kilomérterrel
később már bemelegszik az
utastér, és a tetőn maradó
hó leolvadva a szélvédőre
csorogva zavarja a kilátást. Bekapcsoljuk
az ablaktörlőt, ami lehet, hogy meg sem
mozdul, ugyanis a meleg autón
vízzé váló csapadék
az éjszakai hidegben
jéggé fagy és
tökéletesen rögzíti az
ablaktörlőt. Ha mégis
kiszabadítjuk, nem biztos, hogy a jeget
is leverjük róla, ekkor pedig
jégcsomók maradnak rajta, nem
törölnek egyenletesen, hanem csíkokban
marják a szélvédőt.
Indulás után tegyünk
fékpróbát, a
gyakorlottabbak fordulatszám
próbát is tegyenek. A tél
a cica talpúak évszaka. Meg kell
találni azt fordulatszámot, amikor
már megpörög a kerék. Ezt a
fordulatszámot egyenes úton
megközelíthetjük, de kanyarban
már biztosan kisodródunk, ezért ne
pörgessük túl rajta a motort.
Párhuzamos közlekedés esetén
a kanyar belső ívén haladó
egy kis gázelvétellel hagyja maga
elé jutni a külső íven
kanyarodót, mert megcsúszva nem
nekimegyünk, hanem jobb esetben mögé
siklik az autó, még jobb esetben
pedig nem csúszunk át a
terelővonalon.
Lassításkor óvatosan vegyük
el a talpunkat a gázról, így
nagyon finom és igen biztonságos
lassulást érhetünk el.
Óriási önfegyelem kell ahhoz, hogy a
megcsúszó autóban ne
lépjünk pánikszerűen a
fékre, hanem a kuplungra, így az
autó irányítható marad.
Konvojban haladva jogilag az elől haladót
semmi nem köti a mögötte
érkezők felé. De aki ilyenkor nem
lassít, hanem fékez, vagy túl
sűrűn nyomkodja a féket,
megtévesztheti a hátul haladókat,
és ez is elég lehet egy sorozat
balesethez. Ha már
megtörtént a baj, akkor többnyire
koccanás, vagy árokba
csúszás a következmény.
Legyen nálunk megbízható elem
lámpa, láthatósági
mellény, az sem baj, ha elegendő
tartalék üzemanyag van a tankban, mert
megtörténhet, hogy elhagyatott úton
akár órákat is a kocsiban kell
várni, amíg kivilágosodik, vagy
megérkezik a segítség.
Nagykálló és
Nyíregyháza között
sikamlós
Szabolcs-Szatmár-Beregben is
- Pusztai Sándor -