Helyi közélet

2012.08.18. 14:59

Jogvitában is jobb a békesség

Nyíregyháza - A „rábeszélő show” kategóriába tartozó értékesítéssel sok embert tévesztenek meg.

Nyíregyháza - A „rábeszélő show” kategóriába tartozó értékesítéssel sok embert tévesztenek meg.A cél az, hogy olcsón és gyorsan oldjuk meg a fogyasztói panaszokat Ez egy alternatív vitarendezési fórum a fogyasztó és a vállalkozó között – foglalja össze a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület feladatát Görömbeiné dr. Balmaz Katalin elnök, aki 2005 óta tölti be ezt a tisztet.– A megyei testületek minimum 10 fővel működnek, tagjait a civil szervezetek és a kamarák delegálják, a konkrét ügyeket hármas vagy egyes eljáró tanács veszi kézbe, mindig bevonva jogi végzettségű szakembert – utal a szakmai alapokra az elnök, aki egyben az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület országos alelnöke is. A testületek a központi költségvetésben külön számon futó pénzből gazdálkodnak, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával. A minisztériummal a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara köt szerződést, vele a megyei kamarák illetve a békéltető testületek.

Alávethetik magukat

Az eljárás a fogyasztó írásbeli kérelmére indul, ám feltétel, hogy előtte bizonyíthatóan kísérelje meg rendezni a jogvitát a bepanaszolt vállalkozással. Együttműködés esetén a fogyasztó és a bepanaszolt vállalkozás megjelenik a testület meghallgatásán, itt lehetne elérni az egyezségre jutást. Ha ez a jogszabályoknak megfelelően történik, a BT határozatával jóváhagyja. A másik lehetőség, ha a bepanaszolt vállalkozás előzetesen, vagy a konkrét ügyben alávetési nyilatkozatot tett, ami azt jelenti, hogy ha nem jön létre egyezség, akkor elfogadja, és végrehajtja a BT döntését. Ha ezt a bepanaszolt vállalkozás nem teljesíti, a fogyasztó a bíróságtól kérheti, hogy lássa el végrehajtási záradékkal a BT határozatát, s akkor már kvázi jogerős bírósági ítéletként működik, azaz bírósági végrehajtást is lehet kérni. Ha az első két döntés feltételei nincsenek meg, a BT ajánlással zárja le az ügyet: ez az eljáró tanács jogi véleménye arról, hogy a konkrét ügyet hogy lehetne megoldani. Figyelmen kívül hagyását nyilvánosságra kell hozni a BT honlapján (www.bekeltetes.hu), és presztízsveszteséget jelenthet a vállalkozásnak.

Szakértők egy kaptafára

Megyénkben a cipőszavatossági ügyek vezetnek, de sok a termékbemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panasz is, ezek az utazással egybekötött, főként a nyugdíjasokat megcélzó kereskedelmi akciók. Ez a „rábeszélő show” kategória: mindenféle bóvlit sóznak rájuk. A legtöbb a cipős ügy: hat hónapon belül a bolt kötelessége bizonyítani, hogy a cipő eredetileg nem volt hibás. Ehhez kér egy független szakértői véleményt, s ez alapján döntik el, hogy a fogyasztónak igaza van-e. Ezt jegyzőkönyvbe veszik, s ha fogyasztó számára kedvezőtlen döntés születik, elhozza hozzánk, s igazolja, hogy megkísérelte rendezni panaszát a vállalkozóval.

Azt látjuk, hogy a szakvélemények egy kaptafára készülnek, többször előfordult, hogy az abban leírtak köszönő viszonyban sincsenek a cipő állapotával. Ilyenkor a becsatolt szakvéleményt nem fogadjuk el, elismerjük a fogyasztói panasz jogosságát és ajánljuk a fogyasztói kérelem teljesítését. Itt el kell oszlatni egy tévhitet: Magyarországon divatba jött a kötelező levásároltatás, de ilyet nem ismer a jog. A felek megegyezhetnek ebben, de erre nem kötelezhető a vevő. Az eljárási sorrend: javítás, csere, árleszállítás, vételár visszafizetése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában