2016.07.18. 19:19
Netes hirdetés: túl szép ahhoz, hogy igaz legyen
Nyíregyháza - A világháló térhódítása magával hozta az internetes csalók elszaporodását is.
Nyíregyháza - A világháló térhódítása magával hozta az internetes csalók elszaporodását is.
Bulyáki-Nick Katalin, a Business West Nyelviskola vezetője hozzátette: valószínűleg azokat sikerül ezen hirdetésekkel megtéveszteni, akiknek nincsenek információik a nyelvtanulásról és túlmisztifikálják az internet lehetőségeit.
Munka nélkül nem megy
– Ha valamit el szeretnénk érni, abba energiát kell fektetni. A nyelvtanulás során sem lehet linkelni, meg kell tanulni a nyelvtant, a szavakat – ezt nem lehet megspórolni. Aminek értéke van, ahhoz idő kell, nem adják csak úgy a nyelvvizsgát senkinek a kezébe.
Kata azt javasolja, hogy ha a tanulni vágyóknak nincs idejük nyelviskolába járni, egy személyes szintfelmérő után kérjenek videóoktatást. Ilyen esetben a tanár ugyanúgy csak velük foglalkozik, de megtakarítják azt az időt, ami utazással telne. – Ez főként a beszédfejlesztésre jó módszer, persze így is találkozniuk kell néha, hogy az oktató felmérhesse, hogyan halad a diákja. Azért is fontos a személyes interakció, mert csak így derül fény az egyéni igényekre, vagy arra, hogy egy bizonyos tananyagrész feldolgozására mennyi idő szükséges. Erre egy online tanfolyam nem képes – mutatott rá a nyelviskola vezetője.
Vágyra, mohóságra építenek
Joggal vetődik fel bennünk a kérdés: miért dőlünk be a csalóknak?
– Azért, mert az internetes átverések az érzelmeinkre, vágyainkra, anyagi mohóságunkra építenek, vagy egyszerűen csak naivitásunkat és hiszékenységünket használják ki – adott választ Lupák Éva. A nagykállói pszichiátriai szakkórház pszichológusa szerint szívesen gondoljuk azt, hogy ma már megfelelő tudással és tájékozódással rendelkezünk a csalásokkal szemben, azonban a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy nagy számmal vannak olyan, a mindennapi életben kifejezetten „jól működő személyek” is, akik megvezethetőek egy precízen felépített, jól propagált hazugsággal.
A kereskedelemmel és a meggyőzéssel foglalkozó emberek jól tudják, hogy mi az, amivel a legtöbb vásárló megfogható, emiatt igyekeznek a szolgáltatásukat, terméküket olyan mértékben vonzóvá tenni, hogy ne a logika vezéreljen bennünket, hanem a vágy, az impulzus.
– Ki ne szeretne jobb alakot, dúsabb hajat, szebb arcbőrt vagy olyan nyelvtudást, ami villámgyorsan elsajátítható? – A bennünket naponta megcélzó reklámok leggyakrabban az érzelmi ráhatást alkalmazzák, emellett az állandó ismétlést, hiszen ha egy jól hangzó, egyszerűen felfogható hamisság célba talál, és azt minél többször látjuk, egyre inkább elkezdünk rá vágyni és úgy érezzük magunkat, hogy nekünk erre szükségünk van. A legjobb meggyőző erő tehát saját magunkban van – hangsúlyozza Lupák Éva.
– Ha valami gyanúsnak látszik, túl szép ahhoz, hogy igaz legyen vagy nem tűnik valódinak, könnyen lehet átverés – mondta Lupák Éva.
– Ha például szeretnének eladni nekünk egy olyan terméket, ahol azonnal, sürgetően kell a döntést meghozni, nyomást gyakorolnak ránk, legyünk óvatosak. Fontos, hogy soha senkinek ne adjunk ki jelszavakat, személyes adatokat, ne osszunk meg magunkról túl sokat. Csak akkor adjunk ki bizalmas információkat, ha megbizonyosodtunk az adott szolgáltató hitelességéről. Kizárólag ezekkel a biztonsági lépésekkel tudjuk magunkat felvértezni olyan védelemmel, hogy ne váljunk az internetes átverések céltáblájává.
KM–BM, CSA
A leggyakoribb próbálkozások