Helyi közélet

2016.08.27. 09:46

Termékbemutatók: Pszichoterror jár az ingyen ebédhez

Nyíregyháza - Továbbra is sok embert csapnak be a manipulatív, tisztességtelenül eljáró termékbemutatós cégek.

Nyíregyháza - Továbbra is sok embert csapnak be a manipulatív, tisztességtelenül eljáró termékbemutatós cégek.

A pszichológiában felületes feldolgozásnak hívják azt a jelenséget, amikor felszínes, szembeötlő információk alapján hozunk meg egy döntést. Nem véletlen, hogy a termékbemutatókon nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy az értékesítők kedvesnek tűnjenek, és azt az érzést keltsék az emberekben, hogy értenek az adott témához, termékhez.

– A prospektusok informatívak és megnyerőek, az előadások is hosszadalmasak szintén azért, hogy a téma fontosnak tűnjön. Az, hogy a termékek drágák, nem biztos, hogy elrettentő, mert az emberekben él egy általános vélekedés, hogy ami drága, az egyben jó és minőségi is – nyújtott betekintést a termékbemutatók lélektanába Kiss Dóra viselkedéselemző.

A szakember lapunk kérdéseire válaszolva azt is elmondta: az időseket azért könnyebb megcélozni – főleg egészségügyi termékekkel, szolgáltatásokkal –, mert ők már eleve jobban aggódnak az állapotukért. Szeretnének minél több időt a családjukkal tölteni, ennek csábító ígérete rögtön a kínált szolgáltatások igénybevételére sarkallja őket.

Mire érdemes odafigyelnünk?

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesülethez beérkező panaszok alapján kijelenthető, hogy még mindig sokan kérnek segítséget a tisztességtelen kereskedelmi magatartást tanúsító termékbemutatós cégek eljárásával, illetve átveréseivel kapcsolatban. A jellegzetes trükkök, fortélyok ismerete segíthet megóvni magunkat a meggondolatlan költekezéstől.

Telefonos invitálás esetén kérdezzünk rá, hogy melyik cég tartja a termékbemutatót, majd nézzünk utána a vállalkozás hírének (például az interneten)! Az időskorúak bölcsen teszik, ha nem egyedül érkeznek a bemutatókra, illetve előzetesen kikérik ezzel kapcsolatosan a családtagjaik véleményét. Az egyik nyugdíjast például azért nem tudta rávenni a vásárlásra az egyik termékbemutatós cég, mert vele volt két tinédzserkorú unokája is, akiknek időben feltűnt az átverés.

A rendezvényen nyugodtan rákérdezhetünk az előadásokat tartó személyek iskolai végzettségére. Ha elbizonytalanodunk, bátran és határozottan mondjunk nemet a vásárlásra! Minden esetben győződjünk meg arról, hogy van-e elállási jogunk, ha később mégis meggondolnánk magunkat!

Pszichológiai hadviselés

A nyíregyházi Jakab Sándorné több alkalommal is járt már termékbemutatókon, hol ét-, hol edénykészlettel és gyapjúgarnitúrával szerették volna gazdagítani az érdekes előadást és látnivalókat, ajándékot és ingyenebédet kínáló cégek, ám ő hajthatatlan maradt.

– Szeretek jó társaságban lenni, kirándulni, de nem hagyom, hogy átverjenek, százezreket csaljanak ki tőlem olyan holmikért, amelyekre nincs szükségem, pláne nem annyiért! Az egyik ismerősömre üdülési jogot tukmáltak rá, a másik majd’ 400 ezer forintot fizetett ki egy étkészletért. Nem árt észnél lenni!

Így ”hálózzák be” a gyanútlan és hiszékeny érdeklődőket

Veszélyeztetett korosztály: a legnagyobb veszélynek az egyedül élő, idős, nyugdíjas fogyasztók vannak kitéve, akiknek a hiszékenységét és befolyásolhatóságát használják ki a termékbemutatós cégek.

Az érdeklődés felkeltése: legtöbbször telefonos megkeresés útján jutnak el a fogyasztók a termékbemutatós előadásokra. A panaszosok rendre arról számolnak be, hogy a telefonvonal túlsó végén egy kedves női hang invitálja őket ingyenes, általános egészségügyi állapotfelmérésre, illetve szűrésre. Új gyógymódok megismerését, kedvezmények, nyeremények lehetőségét helyezi kilátásba a hívó.

Értékesítési gyakorlat: a bemutató előtt felveszik a résztvevők személyes adatait, majd valamilyen orvosi „csodaeszközzel” végeznek rajtuk vizsgálatokat/méréseket. Amíg annak kiértékelése zajlik, különböző filmeket vetítenek le számukra (időskori) betegségek következményeiről. Sokszor „nyereményjátékokat” is rögtönöznek, gyakran borítékok rejtik a „vissza nem térő lehetőséget”, miszerint „csak most” van lehetőség „kedvezményes” áron vásárolni.

Pszichikai nyomásgyakorlás: az előadásra látogatók megkapják a „kiértékelt” eredményeiket, általában negatív, egészségromlást valószínűsítő adatokat, melyek alapján „megoldásként” a cégek saját termékeiket ajánlják megvételre. Ezután általában jó megjelenésű, határozott fellépésű, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkező, hitelesnek tűnő üzletkötők, nem egyszer „álorvosok” kezdenek érvelni a termékek megvásárlása mellett. Addig győzködik a fogyasztókat, amíg – az esetek túlnyomó részében – vásárlás, azaz szerződéskötés nem történik.

Helyzetfelismerés: a fogyasztók beszámolóiból egyértelműen kitűnik, hogy sokszor csak azért vásárolják meg a cég termékét, hogy minél hamarabb szabadulhassanak a bemutatóról, minél hamarabb véget vessenek a rájuk gyakorolt lelki nyomásnak. Sokan a félretett pénzükből vásárolnak, vagy rábólintanak a hosszú lejáratú kölcsönszerződés megkötésébe is, amelyet utóbb természetesen megbánnak.

KM-PI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában