Helyi közélet

2019.03.04. 09:11

Mindig legyünk észnél az utakon!

Nyíregyháza – A motorostalálkozó legfőbb célja, hogy csökkentsük a jövőbeni közúti balesetek számát, legyen azok okozója autós, motoros vagy akár gyalogos. A motorozásnak három alapszabálya van. Jól látható védőruhában tetőtől talpig beöltözni, a motor legyen jó műszaki állapotban, mondjuk a gumi ne legyen öt évnél idősebb, a harmadik meg talán a legfontosabb: a megfelelő vezetőtechnikai tudás – fogalmazott Szász Károly péntek este a nyíregyházi Esély Centrumban.

Nyíregyháza – A motorostalálkozó legfőbb célja, hogy csökkentsük a jövőbeni közúti balesetek számát, legyen azok okozója autós, motoros vagy akár gyalogos. A motorozásnak három alapszabálya van. Jól látható védőruhában tetőtől talpig beöltözni, a motor legyen jó műszaki állapotban, mondjuk a gumi ne legyen öt évnél idősebb, a harmadik meg talán a legfontosabb: a megfelelő vezetőtechnikai tudás – fogalmazott Szász Károly péntek este a nyíregyházi Esély Centrumban.

Szikszai Tihamér rendőr alezredes, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára előadását egy megrázó és egyben tanulságos videóbejátszással kezdte, melyből kiderült: egy nyolc kilométer/órás sebességkülönbség egy ütközés során akár élet és halál közt dönthet.

A szakember statisztikai adatokkal is szolgált: 2018-ban 1001 darab személyi sérüléssel végződő baleset történt megyénk útjain, nyolc százalékkal több, mint 2017-ben (930 darab). A segédmotor-kerékpárok okozta ütközésekről Szikszai Tihamér elmondta: ebben a kategóriában a balesetek száma csökkent, mint azt a rendőr alezredes tréfásan megjegyezte: lehet, hogy könnyebb a csajt egy autóba ültetni, mint egy robogóra.

Két rendőrlámpa közt

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkárának előadásából az is kiderült: aki nem ült még motoron, gyalogosként nincs azzal tisztában, hogy mik a menettulajdonságai és a gyorsulása egy kétkerekűnek, milyen gyorsan el tud jutni a motor egyik pontból a másikba, ezt gyakran megtapasztalhatjuk két rend­őrlámpa közt.

– Első halálesetes helyszínelésem egy kamion és egy kerékpáros ütközése volt, mikor a kamionos öngyilkosságnak akarta beállítani a balesetet – osztott meg a hallgatósággal egy szomorú történetet Szikszai Tihamér, majd a helyszínelés témaköréhez hozzáfűzte: a rend­őrök hamarosan tabletekkel fognak majd dolgozni, ezzel gyorsabb lehet az adatok felvétele. A szakember beszélt a hamarosan beinduló, úgynevezett Rutin Rókák programról, mely azokat szólítja meg, akik régen tettek KRESZ-vizsgát, hiszen a tapasztalat az: sokan a táblák jelentésével sincsenek már tisztában, ahogy a rendőri karjelzések sem ismertek a legtöbb közlekedő előtt.

Héttized másodperc…

– Sajnos a magyar ember mindig megtalálja, min is búslakodjon, ez pedig a közlekedési kultúránkban is lecsapódik – tette hozzá Szikszai Tihamér, majd keretbe zárta előadását: egy újabb meghökkentő videót vetített le, melyből kiderült, egy autóvezető egy komolyabb ütközés után héttized másodperccel már halott is.

A rendőr alezredes zárásképp hozzátette: ő a fedélzeti kamerák beépítése mellett van, hiszen az azzal rögzített adatokat a bíróság bizonyítékként felhasználhatja.

Három baleset

Dr. Kemény Lajos három motorbaleset tapasztalatait vesézte ki. Az első, tyukodi esetnél a motor összesen 96 métert csúszott, a kétkerekű vezetője lefektette a motort, hogy tompítsa az ütközést. Az igazságügyi gépjármű-közlekedési műszaki szakértő szerint az ütközés előtt három másodperccel a motoros még 75 méterre volt a gyalogostól. Az eset summázata: kétszer akkora sebességhez háromszor akkora fékút tartozik, esetünkben 50 kilométer/órás sebességnél 25 méter, míg 100 kilométer/órás sebességnél pedig 75 méter…

A második szemléltetett baleset Rozsrétszőlőnél történt, az eset pikantériája pedig a következő volt: a motoros ittasan ült nyeregbe, az első féknyomhoz képest 160 méterre találták meg a motort.

– A baleset elszenvedője akkor ült először a motorján, nem ismerte a típust, a paramétereket, a menettulajdonságokat, szerencséje, hogy ép bőrrel megúszta – fogalmazott a szakember, majd áttért a harmadik, a Kállói úton történt „találkozásra”, melynek a motoros kézközépcsontja látta kárát, miközben kézzel akarta jeleni azt, hogy ő most balra szeretne lefordulni a főútról, ám ezt nem látta az éppen előző Lada sofőrje.


Vagány, de láthatatlan

Az előadások után a hallgatóság sorai közül emelkedett szólásra egy középkorú motoros. Arról panaszkodott, hogy a fiatalok, amint lehet, meglovagolják a divat hullámait, éppen ezért gyakorta olyan irányjelzőt és féklámpát szerelnek fel motorjaikra, melyek közelről ugyan vagánynak és menőnek tűnnek, de húsz méterről már szinte láthatatlanok. – Ügyvédként dolgozom a hétköznapokban, de most mint „régi motoros” vagyok itt. Meg tudom erősíteni: a bíróságon a fedélzeti kamera felvételét bizonyítékként be lehet mutatni, az már az adott bírón múlik, az ítélethirdetéskor figyelembe veszi-e – mondta Juhász Attila.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában