2020.02.26. 07:00
KIPattannak tavasszal a nyírteleki iskolában is az új tanítási módszerek
A nyírteleki iskola tizenöt pedagógusa megtanulja az Amerikából származó tanulási eljárás alapjait.
Egy új tanulási módszer szerint a pedagógusok nem tanítanak, nem adják át a tudást a diákoknak, hanem szerveznek, összehangolnak, segítenek a tanulói csoportoknak megérteni a közös céljaikat, és segítenek megtervezni azt, miképp érjék el ezeket.
Eközben a pedagógus semleges marad, nem foglal állást a kérdésekben, hanem a diákcsoportok figyelmét vezeti és ráirányítja a fontos dolgokra. Idegen szóval napjainkban azt mondják, hogy a pedagógus facilitátor.
A négy iskola között
Hamarosan ilyen facilitátor lesz a nyírteleki Szent Anna katolikus iskola tizenöt pedagógusa is, akik egy képzés keretében elsajátítják az Amerikában kidolgozott tanulási eljárás, a Komplex Instrukciós Program (KIP) alapjait és legfontosabb tudnivalóit.
– Mivel a mindenkori iskolavezetés már korábban is gondolt felzárkóztatással s egyben tehetséggondozással kapcsolatos programokra, a hátránnyal küzdő gyerekek felzárkóztatására, az esélyegyenlőség megteremtésére, megvolt bennünk az együttműködési készség és az elkötelezettség, ezért örömmel fogadtuk el a számunkra felajánlott képzési lehetőséget.
Felmérés készült a diákjaink összetételéről, az oktatási intézmény adottságairól, s az elért pontok alapján megfeleltünk a kritériumoknak, bekerültünk az esélyes iskolák közé.
Az újabb rostán pedig országos szinten a kiválasztott négy iskola egyike lettünk nagy örömünkre – elevenítette fel az előzményeket Horváth-Bócsi Irén, a nyírteleki oktatási intézmény igazgatója.
Beépül a pedagógiai programba
– A Komplex Instrukciós Program esetében egy hagyományostól eltérő módszerről van szó. A tanórák 20 százalékát ezzel a módszerrel kell oktatni, s ennek be is kell épülnie az iskola pedagógiai programjába.
A mi mentorintézményünk az egykoron szintén nehézségekkel küzdő budapesti Losonci Téri Általános Iskola, ahol pár éve már alkalmazzák ezt a tanulási módszert az oktatás-nevelés folyamatában, s szép sikereket értek el: 100 százalékos a továbbtanulási arány, valamint csökkent a lemorzsolódás. Ez a mi célunk is.
– A KIP-képzésen részt vevő kollégáim kísérleti jelleggel már ebben az iskolai tanévben alkalmazni fogják az új speciális módszert, a 2021/2022-es pedagógiai programunkban pedig teljesen be kell építeni a KIP módszereit a választott tantárgyakra és évfolyamokra lebontva.
A KIP lényege, hogy a tanulás ne kényszer, hanem élmény legyen, s ezt az élményt kiscsoportos foglalkozások keretében éljék meg a diákok.
A csoportokba integrált tanulók között vannak például tanulási nehézséggel küzdő, sajátos nevelést igénylő gyermekek, s jó tanulmányi eredménnyel büszkélkedő, jó képességű diákok is.
Az így kialakított csoportok az egész tanévben következetesen együtt vannak, de a csoporton belüli szerepek változnak. Az a fontos, hogy ezek a különböző készségekkel rendelkező fiatalok közösen alkossanak, folyamatosan együttműködjenek.
– Az új módszereket felmenő rendszerben célszerű bevezetni, vagyis iskolánkban is először az alsó tagozaton, illetve felső tagozatban az 5. évfolyamon kezdjük majd alkalmazni.
A képzést vállaló tizenöt kolléga többségében alsó tagozaton tanít, de vagyunk néhányan felsős tanárok is, én például magyar–könyvtár–drámapedagógia szakos tanár vagyok.
Fontos feladat az előkészítés
– Mindennek érdekében a tanárnak sokat kell dolgoznia, fontos szerepe van abban, hogy mindent előkészítsen, de utána hagyja, hogy az egyes csoportok a tagok aktív részvételével úgymond megtanítsák a többieknek a tananyagot.
Például, amikor az ókori kultúrát tanulják a gyermekek, az egyik csoport feldolgozza az ételeket, a másik a ruházatot, a harmadik a viselkedést, a szemléletesség érdekében pedig egymásra tesznek különböző anyagokat, ékszereket.
MML
Együttműködés, elfogadás
– A KIP-módszereket nem minden órán kell alkalmazni, de egyes témáknál valóban élményekben gazdag órákat szervezhetnek meg a pedagógusok. A közös munka a diákokat nemcsak együttműködésre tanítja meg, hanem egymás elfogadására is. Ez az új módszer minden diáknak megadja a lehetőséget az egyenrangú munkavégzésre, tudatosítja bennük, hogy mindenkinek van olyan képessége, ami alkalmassá teszi a feladatok megoldása érdekében a sikeres együttműködésre – tette hozzá befejezésül az oktatási intézmény vezetője.