Szabolcs-Szatmár-Bereg

2020.08.12. 17:30

Most a külföldi a ritkán látott vendég

Amilyen gyenge kezdéssel indult a hazai turizmus az idén júniusban, júliusban egészen látványosan összekapta magát.

Fotó: Pusztai Sándor

Telt házzal üzemel e pillanatban is Vásárosnaményban a Hunor Hotel és Étterem, mind a 41 szobájukat kiadták, és ugyanígy elégedettek a 80 százalékos kihasználtsággal a Nyíregyházi Állatparkhoz tartozó hotelek is, tudta meg lapunk, utánaérdeklődve az idei turisztikai szezon pillanatnyi eredményeinek.

Ha a külföldi vendég ezekben a hónapokban el is marad, boldogan jönnek akár az ország távolabbi pontjairól is a hazai nyaralók, hiszen Szatmárban és Beregben is bőségesen akad látnivaló, jól felszerelt pihenőhely, felfrissülést ígérő strand.

Amilyen gyenge kezdéssel indult a hazai turizmus az idén júniusban, júliusban egészen látványosan összekapta magát, még maguk a piac szereplői se gondolták, hogy ekkora lesz a belföldi érdeklődés. Ezt támasztotta alá nemrég a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elemzése is.

Akik gyakorlatilag teljes egészében elmaradtak ebben az évben, azok a külföldi vendégek voltak, és mindezt országszerte megtapasztalhatták a vendéglátók. Az elmondottak persze elsősorban vidékre értendőek, hiszen mostanra teljesen bizonyossá vált, hogy a koronavírus-helyzettel terhelt 2020-as esztendő nagy kárvallottja összességében a főváros lett.

Rosszabbra számítottunk

Az ágazatot jellemző viszonyokon, a turizmuson folyamatosan rajta tartottuk a szemünket, és most, hogy végre kinyithattak a vendéglátóhelyeink, szállodáink, ismételten kíváncsiak voltunk, hogyan is áll a szállásadók szénája. Gyászosra festett képekre, olykor talán még panaszáradatra is számítottunk, hiszen ahogy arra az MSZÉSZ alelnöke, Baldauf Csaba is felhívta a figyelmet, az első fél év vendégéjszakáit jegyző mutatók átlagosan 61 százalékos csökkenése és a közel 60 százalékos bevételkiesés után különösen rózsás helyzetre és hangulatra nem gondoltunk.

Első körben vidéken néztünk körbe, és a vásárosnaményi Hunor Hotel és Étteremben készségesen álltak a rendelkezésünkre.

– A szállodában 41 szobánkban tudunk fogadni vendégeket, és szerencsére valamennyit ki is adtuk – tudtuk meg a hotel üzletvezetőjétől, Kiss Péternétől. – A külföldi vendégek, a határon túlról érkező családok viszont az elmúlt időszakban rendre elmaradtak. Jelenleg szerencsére semmi jele annak, hogy a koronavírus még mindig itt van velünk, és egyelőre nem is szeretnénk ilyesmivel foglalkozni.

Visszaálltunk a régi kerékvágásba, ugyanúgy vannak esküvők, rendezvények, összejövetelek is, mint korábban.

– Természetesen az egészségvédelmi előírásokat maradéktalanul betartjuk és betartatjuk, a nyitvatartásnak megfelelően üzemelünk, és nem is panaszkodunk. A korábbi években természetesen rengeteg külföldi szállóvendégünk volt. Zömében Ukrajnából, Szlovákiából, Romániából érkeztek, de akadt néha svéd, olasz vagy osztrák vendégünk is. Ők most elmaradtak, de nem adjuk fel.

Vigyáznak a dolgozóikra

– A vírushelyzet alatt is volt munkája itt minden kollégának, a csapatra a jövőben is számít a tulajdonos, Kiss B. Zoltán és családja. Büszkék vagyunk rá, hogy az ország távolabbi helyeiről, a Balatonról, Gyuláról vagy Veszprémből is érkeztek hozzánk vendégek. Sokan még nem jártak nálunk, másokat a vadászkiállítás vonzott, de a többség a Bereg szépségeiért, a csöndért és a nyugalomért keres fel bennünket. Az ilyen vendég négy nap, három éjszakára vesz ki szobát, de előfordul, hogy egy hetet is itt töltenek nálunk – hallhattuk.

Elmondta, hogy ez utóbbiaknak külön buszos programokat is szerveznek, illetve helyben is több vonzó időtöltési lehetőséget találni, gondolunk itt a Tisza gergelyiugornyai vagy jándi szabadstrandjaira, a Szilva fürdőre vagy a város vízi vidámparkjára, az Atlantikára.

Mindazonáltal a megyénkben is vannak olyan helyek, amelyeknek híre az országhatárokon túlra is eljut. Ilyen például a Nyíregyházi Állatpark, ahová a hazai vendégeken túl rendszeresen és nagy számban érkeznek külföldi turisták minden évben – tavaly már szeptemberben elérte az 500 ezres látogatószámot. Idén tavasszal a veszélyhelyzet idején ide­iglenesen nem fogadhatott látogatókat, de a korlátozások feloldása után fokozatosan visszatértek az érdeklődők.

Azért vannak néhányan

– Az idén júniusban a tavalyi látogatóink 50 százaléka, júliusban pedig a 80 százaléka érkezett hozzánk, amit a jelenlegi helyzetre tekintettel nagyon jó eredményként értékelünk – mondta el lapunknak Gajdos László, a Nyíregyházi Állatpark igazgatója. – Mint ahogyan az országban mindenhol, nálunk is elsősorban a hazai turisták látogatják az állatparkot, de ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nincsenek külföldiek: nagyon kevés szlovák és lengyel látogatónk még most is van – zárta rövidre a kérdést az állatpark direktora.

MJ, NA

Borítókép: Réka és Dóra a szlovákiai Komáromból strandolni érkeztek a szüleikkel Nyíregyházára, de tervezték, hogy az állatparkba is ellátogatnak | Fotó: Pusztai Sándor