Szabadbattyán

2021.08.17. 14:38

Tömegbaleset az M7-esen – vizsgálják a tragédia körülményeit

Szigorú szabályok vonatkoznak a buszokra és a sofőrökre is.

Forrás: MTI

A vasárnap történt buszbaleset kilenc Budapestre szállított sérültje közül már csak ketten szorulnak kórházi ellátásra – közölte a Péterfy Kórház-Rendelőintézet és Manninger Jenő Országos Traumatológiai Intézet főigazgatója az MTI-vel kedden.

Sásdi Antal elmondta, kilenc embert szállítottak a Fiumei úti intézetbe, közülük heten már hazamehettek. Ahogy arról lapunk is beszámolt, az M7-es autópályán a hídpillérnek ütközött, majd felborult egy turistabusz. A balesetben nyolcan meghaltak, nyolcan súlyosan és negyvenen könnyebben megsérültek.

Cikkünkben egy szakember segítségével jártunk utána, milyen okai lehetnek a buszbaleseteknek.

Szakács Róbert, a Szaki Tours Kft. ügyvezetője kérdésünkre elmondta, a járművekre és a sofőrökre is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak.

Fontos a minőségi pihenés

– A balesetet szenvedő busz egy modern, háromtengelyes jármű, ami rendkívül stabil és biztonságos. A szakemberek általában a sofőr – hosszabb utak esetén sofőrök – felelősségét is vizsgálják, de azt fontos megjegyezni, hogy a hajnali órákban a legrosszabb vezetni. Egy sofőr kilenc órát vezethet, egyhuzamban négy és felet, majd tizenegy órás pihenő következik. Ám nem mindegy, hogyan pihen a járművezető. Egy busz nem szálloda, és ha a sofőrnek nincs szállása, nem olyan pihentető az alvás sem, mintha nyugodt körülmények között, kényelmesen töltené az alvási idejét – hangsúlyozta az ügyvezető. Hozzátette, furcsa az eset, hiszen a korlátnak ütközés után még sokat ment a busz, mielőtt felborult.

– Talán szokatlanul hangzik, de a modern turistabuszokon sokkal könnyebben elfárad a sofőr, mint a régi járműveken. A tempomat és a sávtartó berendezés is egyre gyakoribb extra, de pont a kényelem miatt lankadhat a figyelem, mivel kevesebb dologra kell koncentrálni. A másik veszélyes tényező a sebesség: a turistabuszok jelentős része 100 kilométeres sebességgel is haladhat az autópályán, ami óriási tempó, s mivel a jármű átszakította a szalagkorlátot, feltételezhető, hogy nagy sebességgel haladhatott a gépjármű– árulta el lapunknak Szakács Róbert, aki szerint a balesetek elkerülésének érdekében az utak szervezését jobban át kellene gondolni: a néhány napos külföldi kirándulások még a szabályok betartása mellett is megterhelik az embereket.

– Én is voltam egy utazáson, sítáborba vittük az embereket. Egy hétig Franciaországban voltunk, majd délelőtt tízkor elhagytuk a szállást, az utasok pedig kihasználták a nap hátralévő részét, hogy síelhessenek. Éjszaka indultunk vissza, és óránként cseréltünk a társammal, mert megszoktuk egy hét alatt a pihenést, hajnalban pedig fáradtak voltunk – osztotta meg tapasztalatait az ügyvezető.

Kötelező a biztonsági öv

Enyedi Péter, a Gáll Travel Utazási Iroda ügyvezető-tulajdonosa lapunknak elmondta, az idén újra felkapottak a külföldi desztinációk.

– Az országok be- és kilépési szabályozásainak különbségei miatt többen döntenek a repülő mellett, de bízunk benne, hogy az őszi/téli szezonban újra fellendülhetnek az osztálykirándulások, síutak, egyéb belföldi buszos utazások. Az irodánk remek kapcsolatokat ápol a helyi, regionális és országos busztársaságokkal, akik profi szinten végzik munkájukat. Napjainkban nagyon fontos a biztonság, ezért a szabályrendszer is rendkívül szigorú: a buszok életkora, állapota, sőt a sofőrök szakmai, mentális és fizikális vizsgálatai is kulcsfontosságú szerepet töltenek be egy-egy partneri közreműködésben – tájékoztatott az ügyvezető-tulajdonos, és hozzáfűzte: a megfelelő feltételek biztosítása és a szabályok betartása a busztársaságok hatásköre, ezek nélkül nem végezhetik a munkájukat.

Enyedi Péter kiemelte: minden utazás előtt javasolják az utasbiztosítást.

– Ezek ugyanolyan fontossággal bírnak, mint az, hogy hova, mikor és mivel utazunk. Vannak olyan csomagajánlatok, melyek tartalmazzák az utasbiztosítást, azonban ha az utas mégsem ilyen ajánlat után érdeklődik, vagy a foglalás nem tartalmazza az utasbiztosítást, munkatársaink segítenek ennek megkötésében – tudtuk meg Enyedi Pétertől, aki azt is elmondta, az utazók biztonsága érdekében a járműveken kötelező a biztonsági öv használata, amire a sofőrök, idegenvezetők, utaskísérők is felhívják a figyelmet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában