2015.02.24. 09:28
És a film 3D-ben forog tovább…
Nyíregyháza - A különleges filmcsemegékért és -élményekért továbbra is hajlandóak vagyunk pénzt áldozni.
Nyíregyháza - A különleges filmcsemegékért és -élményekért továbbra is hajlandóak vagyunk pénzt áldozni.
Tavaly többen lépték át a mozik küszöbét, mint az azt megelőző évben az Európai Unióban, Magyarországon 8,4 százalékos volt a növekedés – adta hírül a napokban az Európai Audiovizuális Központ (EAO). A strasbourgi székhelyű intézmény elemzése szerint 2011 óta először tapasztaltak növekedést a mozilátogatók számában; az unióban összesen 911 millió (2013-hoz képest 5,4 millióval több) jegyet adtak el.
A hazai filmek nézettségét illetően jelentős különbségek mutatkoznak az egyes országokban. Franciaországban például a filmpiac közel felét hazai filmek uralták, s az elmúlt 30 év legmagasabb látogatószámát produkálták. Magyarországon a hazai filmek piaci részesedése 3,7 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 1,3 százalékról.
A statisztikai adatok és a 2014-es év legjobb filmjeit, filmeseit díjazó, hétfőn hajnalban rendezett 87. Oscar-gála fényében kíváncsiak voltunk, hogy szűkebb hazánkban, megyénkben, illetve a megyeszékhelyen mekkora látogatottságnak örvendenek a „mozgóképszínházak”, és manapság – a letöltések és a lemondások korában – hogyan próbálják becsalogatni a nézőket a moziba.
Legendák – csúcsminőségben
– A torrentoldalakat nem tartjuk versenytársainknak – szögezte le rögtön Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-vezetője, majd így folytatta: – A NyírPlazában működő multiplexbe járók is pontosan tudják – hiszen tapasztalják –, hogy páratlan moziélményt kapnak a pénzükért cserébe: filmújdonságok, hanghatás, széles vászon, 3D-s képi világ. Nem véletlen, hogy a minőségi kikapcsolódásra vágyók továbbra is minket választanak, hiszen mindezt otthon nem lehet átélni.
– Okkal reméljük, hogy a látogatószám az idén sem csökken majd a tavalyihoz képest. A szürke ötven árnyalata mágnesként vonzotta az érdeklődőket a közelmúltban, s vélhetően ugyanígy lesz a „legendás” sorozatok folytatásai esetében is, gondoljunk csak az új James Bond-, Jurassic Park-, Star Wars- és Terminátor-mozikra – taglalta Buda Andrea.
Mint látjuk, a technika rohamosan fejlődik, a digitális vetítés és a 3D-technológia egyre népszerűbb. Az art moziknak is jól felfogott érdekük, hogy meghallják a modern idők és a fokozott nézői elvárások hangját, máskülönben félő, hogy a letöltések és az otthoni filmnézés ellehetetleníti a működésüket.
Nem árt benézni az art-ba
A nyíregyházi Krúdy Art Mozi pénztárcabarát árakkal, minden igényt kielégítő filmtechnikával, és sokrétű plusz szolgáltatásokkal igyekszik magához vonzani a nézőket.
Mészáros Szilárd, a Váci Mihály Kulturális Központ és a Krúdy Art Mozi igazgatója elmondta: a tavaly nyáron megvalósított digitalizációnak köszönhetően jelentősen gazdagodott az art mozi filmpalettája, ami megmutatkozik a jegyet, bérletet váltók számában is.
– A szürke ötven árnyalata premier előtti vetítése óriási siker volt! A teljes árú jegyek idejekorán elfogytak, egymást követték a telt házas, előadásonként 160 nézőt számláló vetítések!
– A 3D-s családi- és mesefilmek is népszerűek, akárcsak az európai és a magyar film értékeit bemutató,
közönségtalálkozókkal, előadásokkal, kiállításokkal színesített filmnapok, tematikus filmhetek – tette hozzá az igazgató.
Nem volt „szerencséjük” a tékáknak
A kilencvenes években tetőzött a videotékák forgalma, az emberek egymás kezébe adták a kilincset a jobbnál jobb, mindössze napi pár száz forintért kikölcsönözhető filmekért. Amikor teret hódítottak a nagyságrendekkel jobb minőségű DVD-filmek, a tékák korongot adtak szalag helyett. Az internetes tartalmakkal és a kalózmásolatokkal azonban egy idő után képtelenek voltak felvenni a versenyt. Nyíregyházán mindössze egy DVD- és videokölcsönzőt „találtunk életben”, a Korányi Frigyes utcán.
– A cég valós tevékenységi körében már csak elvétve fordul elő videokazetta- és DVD-kölcsönzés – mesélte az ott dolgozó Edit. Az üzletben inkább a heti- és napilapokra, magazinokra, folyóiratokra (köztük a filmvilág sajtótermékeire is), valamint szerencsejáték-szelvényekre van kereslet. A cég másik, kisebb szalonja már évekkel ezelőtt bezárt, a kábeltévé és világháló ugyanis megfojtotta az egykor jól menő üzletet.
KM-PI