PR cikk

2018.12.04. 11:21

Nagyot szólt idén a Fekete Péntek

<strong>A hazai e-kereskedők mintegy kétharmada vehetett részt az idei Black Friday akciókban. Mint minden évben, idén is több webáruház eltért a noverberi 23-i időponttól; a Mall-nál egész novemberben péntek van, az Extreme Digital pedig egy héttel korábban, 16-án tartotta a saját akcióját. A nagy e-kereskedők közül többen igyekeztek kihasználni az elsődleges dátumot megelőző időszakot.</strong>

A hazai e-kereskedők mintegy kétharmada vehetett részt az idei Black Friday akciókban. Mint minden évben, idén is több webáruház eltért a noverberi 23-i időponttól; a Mall-nál egész novemberben péntek van, az Extreme Digital pedig egy héttel korábban, 16-án tartotta a saját akcióját. A nagy e-kereskedők közül többen igyekeztek kihasználni az elsődleges dátumot megelőző időszakot.

A hazai e-kereskedelem kifejezetten fejnehéz. A piaci koncentráltság jól tetten érhető a novemberi hónapban, hiszen a Black Friday akciókat elsősorban a piac nagy szereplői tudják a saját hasznukra fordítani. Elsősorban ők képesek versenyképes leárazásokat kialkudni a gyártói és beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően, ők rendelkeznek az akciók meghirdetéséhez szükséges marketing gépezettel és nem utolsósorban ők rendelkeznek olyan erőforrásokkal, amelyek segítségével képesek kiszolgálni sokszázmilliós nagyságrendű rendelésállományt. A kis webáruházak számára a Fekete Péntek egyre kevésbé szól a bevételek növeléséről.

Ők elsősorban a piacvesztés minimalizálására törekszenek, illetve igyekeznek megtartani a már megszerzett vásárlói bázisukat. Mivel a gyártói támogatások nem a kicsiket segítik, így az árversenyben nem igazán van esélyük a piacvezetőkkel szemben. A legkisebbek a nagy reklámzajban csak nehezen érvényesítik a saját érdekeiket, ezért sokuk számára a Fekete Péntek csalódást jelent.

Az akciók nem csupán a novembert, hanem az egész évet meghatározzák a legtöbb webáruház esetében. Noha a piac kisebb szereplői úgy érezhetik, hogy a nagyok árversenye lehetetlenné teszi a növekedésüket, a piaci hatás-ellenhatás bizonyos értelemben az ő érdekeiket is szolgálja. A fokozott versengés miatt a regionális szereplők kevésbé motiváltak a magyar piac iránt, számukra a jó exportterv nem elég ahhoz, hogy nyereségessé tudják tenni a tevékenységüket.

Az online kereskedelem folyamatosan globalizálódik, így biztosra vehető, hogy egyre több külföldi kereskedőcég jelenik meg a hazai online szektorban, illetve egyre több magyar kereskedő dönt úgy, hogy külföldi piacnyitást végez. Magyarországon az közép- és keleteurópai átlagnak megfelelő a külföldi webáruházak jelenléte. Elsősorban a piacvezető webáruházak szerepe jelentős; a tíz legnagyobb forgalmat bonyolító webáruház fele külföldi kereskedőcég tulajdonát képezi. Az eMAG román, a MediaMarkt német, a Tesco brit, a Mall és az Alza pedig cseh tulajdonban lévő kereskedelmi vállalat.

A hazai kereskedők külföldi terjeszkedése egyelőre kifejezetten visszafogottnak nevezhető. Kevés webáruházzal találkozhatunk a szomszédos országokban, holott egy jó exporttervvel, megfelelő marketinggel és minőségi logisztikai szolgáltatások igénybevételével a hazai szereplőknek van keresnivalójuk a külföldi piacokon is. Ennek ellenére alig találunk olyan hazai áruházakat, amelyek komoly erőforrást szánnak a külföldi piaci részesedések megszerzésére.

A piacvezető Extreme Digital immár hét külföldi országban rendelkezik webáruházzal, idén első alkalommal a bolgár edigital.bg shopban is megrendezte a saját Brack Friday akcióját. Szakértők egyetértenek abban, hogy a globalizált európai e-kereskedelemben a hazai szereplőknek is egyre nagyobb szerepet kell vállalniuk a külföldi terjeszkedésben ahhoz, hogy megőrizzék a regionális piaci részesedésüket.

- PR cikk -

Címkék#pr cikk

Ezek is érdekelhetik