Helyi közélet

2012.03.16. 17:25

Ritkuló zakatolás

Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, Nyíregyháza-Mátészalka-Zajta és Mátészalka-Csenger. Ezek azok a megyei vasútvonalak, amelyeket érint az április 15-étől tervezett járatrikítás. Míg a legelső viszonylatra vonatkozóan nem tudni, hány járattal közlekedik majd kevesebb naponta, a második útvonalon 15, a harmadikon pedig 12-vel csökkentik a vonatok számát.

Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, Nyíregyháza-Mátészalka-Zajta és Mátészalka-Csenger. Ezek azok a megyei vasútvonalak, amelyeket érint az április 15-étől tervezett járatrikítás. Míg a legelső viszonylatra vonatkozóan nem tudni, hány járattal közlekedik majd kevesebb naponta, a második útvonalon 15, a harmadikon pedig 12-vel csökkentik a vonatok számát. A „vonatszám-karcsúsítás” azokat a szárnyvonalakat sem hagyja érintetlenül, ahol 2010-ben indították újra a járatokat. Így információk szerint Fehérgyarmat és Zajta között az eddig 9 helyett 6, a Kocsord alsó és Csenger viszonylatban utasokat szállító vonatokból a jelenlegi 8-ból mindössze 2 marad. – Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára Budapesten. Az államtitkár ezzel a vonalbezárásokról szóló híreket kívánta cáfolni. Elmondta: az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton. A seregnyi eltűnő vonat szám szerint több mint négyszáz abból a nagyjából háromezerből, amely nap mint nap közlekedik. Völner Pál közölte: ez 8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentést eredményez.–

Szeretnék elérni, hogy a hatékonyabb forrásfelhasználással keletkező megtakarítás a színvonalasabb szolgáltatást biztosítsa – fogalmazott az államtitkár. Kitért arra is, hogy az átalakult nyugdíjellátáshoz igazítják az utazási kedvezményrendszert, amiből szintén várható némi megtakarítás, de mint fogalmazott, „sok apró lépésből tevődik össze az, hogy ne kelljen növelni az állami támogatást a közösségi közlekedésre".A létszámra vonatkozó kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a kapacitáscsökkentés nem jár lényeges létszámleépítéssel. A vasútra és a közútra vetítve az áprilisi változástól 8 milliárd forint megtakarítást várnak az idén, ami éves szinten 12 milliárd forint lenne.

Újságírói felvetésre az államtitkár úgy válaszolt, hogy szerinte érdemes közlekedtetni személyvonatot a kevésbé kihasznált vonalakon is, hiszen az árufuvarozás miatt fenn kell tartani hálózatot, és folyamatos közlekedés esetén az állagmegóvás is jobban megoldott, továbbá vannak olyan időszakok, például iskolába járás, amikor szükség van személyvonatokra. Az államtitkár beszélt arról is, hogy a küszöbön álló változtatás csak az első lépése a közösségi személyszállítás racionalizálására meghirdetett kormányzati programnak. A vonatok leállításától évente 8-12 milliárd forint megtakarítást remélnek. A karcsúsítás miatt a vasutasoknak tömeges elbocsájtásokra nem kell számítaniuk.

Zajta - A lakosság aggódik, hogy az utazó közönséget hátrányosan érintik majd a változtatások.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában