Helyi közélet

2015.10.12. 09:58

Egyre magasabbra csapnak a dízelbotrány hullámai

Nyíregyháza - Alvázszámkereső programokkal ellenőrizhetik autóik érintettségét az ügyfelek.

Nyíregyháza - Alvázszámkereső programokkal ellenőrizhetik autóik érintettségét az ügyfelek.

Derült égből villámcsapás: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, a Volkswagent, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, melynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

Azt követően a VW elismerte, hogy megközelítőleg 11 millió (!) EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció által kizárólag a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket – normál üzemmódban azonban nem. A hullámok azonnal átcsaptak az öreg kontinensre, hiszen 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Sokan érdeklődnek

– Nálunk, a szalonban ennek a hatása konkrétan nem érződik. Az tény, hogy sokan érdeklődnek, de nekünk is csak olyan információk állnak rendelkezésünkre, amelyeket a központból kommunikálnak – reagált megkeresésünkre Csősz László, a Csősz-Platán Cégcsoport ügyvezetője.

A Volkswagen konszern járműveit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria közleményéből kiderül: a dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetőek az alvázszámkereső programok, illetve az aktuális szervizinformációk az Audi, a Volkswagen, a SEAT és a Škoda magyar nyelvű internetes oldalain.

Az EA 198 dízelmotorral szerelt járművekben a nitrogén-oxidok kibocsátásának szintje nem felel meg az Euro 5-ös környezetvédelmi normában rögzített határértékeknek. Ez az autók működését hátrányosan nem befolyásolja, biztonságát sem veszélyezteti.

A járművekkel minden rendben

A Škoda szintén kapott a Volkswagen csoport EA189-es motorjaiból, amelyeket be is épített a Škoda autókba. Mit takar az EA189 kifejezés? Nos, az EA189 egy 3, illetve 4 hengeres dízelmotor-sorozat, amely 1,2 és 1,6 és 2,0 literes hengerűrtartalmú változatban érhető el. A járművekkel minden rendben van, mindenféle korlátozás nélkül használhatóak, de a megengedett EU5 nitrogén-oxid (NOX) szintnek nem felelnek meg.

A Volkswagen csoport viseli a költségét minden olyan intézkedésnek, melyre szükség lehet.

 


Mi a teendő?

Honnan tudhatja meg az ügyfél, hogy az autója érintett?

Állítólag dolgoznak olyan ügyfélbarát megoldáson, ami ha rendelkezésre áll, azonnal tájékoztatják ügyfeleiket. A járműveket most még nem kell elvinni szervizelésre. Amennyiben adottak lesznek a műszaki feltételek, minden érintett ügyfelet értesítenek.


Perelhet a tulajdonos

Európában 2016 januárjában kezdődhet a botrányban érintett autók visszahívása – mondta a VW új vezérigazgatója, Matthias Müller. De nem csak ez fog fájni a cégnek, hanem az is, hogy sokan beperelhetik. Egyrészt azon részvényesek, befektetők, akiknek megvoltak a részvényeik szeptember 20-án (a botrány kirobbanásakor), és papírjaikat „az emissziós értékek jogellenes módosításának” megkezdése után szerezték. Perelhet minden autótulajdonos és -bérlő is, hiszen a botrányban érintett autók sok esetben nem felelnek meg a jelenlegi besorolásuk szerinti környezetvédelmi osztálynak, ezért értékük csökken. A pert magyar bíróság előtt lehet indítani a napi.hu szerint a cég érintett leányvállalatával szemben. A cégautók esetén nem csupán az értékcsökkenés miatt, de a gépjárműadó növekedése miatt is bírósághoz fordulhatnak a tulajdonosok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában