Helyi közélet

2016.11.26. 09:42

A kérdés: venni vagy nem venni?

Nyíregyháza - A tömeges garanciajegy-érvényesítésekre nem sikerült megfelelően felkészülnie az áruháznak.

Nyíregyháza - A tömeges garanciajegy-érvényesítésekre nem sikerült megfelelően felkészülnie az áruháznak.

– Nálunk nincs Black Friday, nem is lenne értelme, hiszen épp az akciós időszakban járunk – nézett körbe az eladó a nyíregyházi bevásárlóközpont egyik ruházati üzletében, ahol kabátokat, női felsőket, férfi pulóvereket, nadrágokat is kínálnak az eredeti ár feléért. Mintegy tucatnyian nézegetik a választékot, de a Fekete Pénteket hatalmas táblával hirdető és 20 százalékos engedménnyel is kecsegtető másik üzlethelyiségben sem voltak többen a hét utolsó hétköznapjának délelőttjén.

– Itt még szerintem nem akkora divat a „vásárlási őrület”, mint Amerikában, ahol évtizedek óta bevált szokás brutálisan leértékelt termékkel becsődíteni a vevőket a boltokba – vélekedett az éppen kabátokat nézegető Nagy Viki. – Nem azért veszek dzsekit, mert olcsó, hanem mert muszáj – indokolta vásárlásának okát az egyetemista lány, majd megjegyezte: reméli, Magyarországon nem jutnak el az emberek a tömeghisztéria határáig csak azért, mert 10-20 ezer forinttal olcsóbban lehet egyes termékeket megvenni.

– Tavaly a barátnőm szabályos élet-halál harcot vívott azért, hogy a házimozirendszert megvehesse az elektronikai boltban. Nem volt rá ugyan szüksége, mégis akarta, mert olcsón adták. Megdöbbentő, hogy a lapos tévéket is úgy kapkodták, mint az ingyen cukrot. Én rossz vásárló vagyok, mert szerintem a ­100 ezer vagy 300 ezer forintos tévén is ugyanolyan a műsor, mint az én 6 éves készülékemen, akkor meg minek vegyem meg? – foglalta össze véleményét Viki, majd fizetett, s úgy hagyta el a bevásárlóközpontot, hogy sem jobbra, sem balra nem nézett.

Először, de nem utoljára

A NyírPlaza először, de Haba Lajos igazgató szerint biztosan nem utoljára csatlakozott a Black Friday elnevezésű kezdeményezéshez, sőt ők két nappal (szombat és vasárnap) meg is toldották az akciót!

– Komoly marketingkampányt folytattunk a Black Friday előtt, egy nyereményjátékot is szerveztünk mellé. A honlapunkon megtalálhatóak azok az üzletek, ahol jelentős kedvezmények várják a vásárlóközönséget. Még nincs tapasztalatunk, de az ország más pontjairól hozzánk eljutott információk szerint ilyenkor az emberek alaposan rákészülnek a Black Friday-re, ami azt jelenti, hogy korábban a szokottnál jóval kevesebbet vásárolnak. A Glamour- vagy a Joy-napok tapasztalatából kiindulva minden bizonnyal sokan felkeresnek bennünket a hétvégén – fogalmazott a NyírPlaza igazgatója.

Érdemes volt korán kelni

Papp István korán reggel egy hatalmas dobozt tolt ki fémszekerén a Pazonyi úti áruházból, amikor megszólítottuk. – Régóta fontolgattam már, hogy lecserélem a régi tévémet a hálószobában. Hónapokig bújtam a reklámújságokat, de nem találtam meg az „igazit”, vagyis jó terméket, jó áron. Aztán felfigyeltem a különleges pénteki akciónapra...

– Hogy ne mondjon csütörtököt a tervem, 6 óra körül már az üzletben voltam. Hamar rátaláltam a rohamosan fogyatkozó elektronikai cikkekre, és magamhoz vettem az újságban kiszemelt készüléket. Örülök, hogy sikerült beszereznem a tévét, az viszont felbosszantott, hogy míg a pénztáraknál ütemesen halad a sor, a tömeges garanciajegy-érvényesítésekre nem sikerült megfelelően felkészülnie az áruháznak, az ügyfélszolgálati pontokon csigalassúsággal zajlott a dokumentálás – mesélte.

- KM -


Most volt a „Ne vásárolj semmit!” nap is

November utolsó péntekén tartják a nemzetközi „Ne vásárolj semmit!” napot, amelyet azért találtak ki, hogy rámutassanak a túlfogyasztásra, a tudatos vásárlási szokások fontosságára. Az akcióból több ízben kivette a részét a nyíregyházi E-misszió egyesület.

– Különösen az adventi időszakra jellemző, hogy rengeteg árut vásárolnak az emberek, a leárazások miatt olyanokat is, amelyekre semmi szükségük – vázolta a hátteret lapunk érdeklődésére dr. Szigetvári Csaba. – Ezen áruk előállítása és szállítása nagyon sok természeti erőforrást emészt fel, ráadásul az akciók hatására még használható dolgok tömege kerül a szemétbe – részletezte a környezetvédelmi problémákat az egyesület elnöke, hozzátéve: a leárazások gazdasági szempontból is csak akkor lennének előnyösek, ha helyi, de legalábbis hazai termelők portékáit vásárolnánk, a dömpingáruk haszna ugyanis nagyrészt külföldön jelentkezik.


Budapest – Egyre korábban kezdik az akciókat a boltok, így a fekete péntek (Black Friday) veszít jelentőségéből az Egyesült Államokban, míg Magyarországon akár duplájára is emelkedhet az online áruházak forgalma ezen a napon. Pénteken tartják a nemzetközi Ne vásárolj semmit! napot is.


Szomorú vasárnap helyett fekete péntek a mai. Az Amerikából importált Black Friday a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete az Egyesült Államokban. Csáki Alexandra jegyzete.

Ezek is érdekelhetik