Helyi közélet

2017.07.28. 10:24

Szünidő = elhízott gyerek?

Nyíregyháza - Egy kutatás szerint a nyári szünet végére megnő a túlsúlyos gyermekek aránya.

Nyíregyháza - Egy kutatás szerint a nyári szünet végére megnő a túlsúlyos gyermekek aránya.

Javában tart a nyári vakáció, a tanulás okozta fáradtság és stressz kipihenésének időszaka. Fontos azonban, hogy a túlzott lazulás ne váljon a fiatalok kárára, hiszen a mozgásra és a táplálkozási szokásokra ilyenkor is oda kell figyelni, ez pedig a szülők feladata és felelőssége.

Tavaly került nyilvánosságra amerikai kutatók felmérése, amely szerint a nyári szünetben a túlsúlyos fiatalok elhízása fokozódhat. A tengerentúli szakemberek több mint 18 000 óvodás és kisis­kolás korú gyermeket vizsgáltak. Kiderült, hogy a túlsúlyosak aránya a nyári szünet végére 23 százalékról 29-re nőtt, míg az elhízás mértéke átlagosan 9 százalékról 11,5 százalékra emelkedett.

Nagy kihívás

– A nyári szünet tíz hetének kitöltése nagy kihívás elé állítja a szülőket, és sajnos előfordulhat, hogy nem tudják folyamatosan ellenőrizni, mivel is töltik a gyerekek a szünidő egyes napjait, mozognak-e eleget, vannak-e szabad levegőn – kommentálta a kutatási eredményeket Balogh Gábor, a Magyar Diáksport Szövetség elnöke.

Belus Orsolyának nem állnak rendelkezésére hazai kutatási adatok, de mint mondta, elképzelhetőnek tartja, hogy Magyarországon is hasonló a helyzet. – Azért, mert az iskola bezár a nyárra, ne hagyjuk, hogy az egészségtudatosság is szünetre menjen! – fogalmazott a dietetikus, majd sorra vette a szünidei elhízás lehetséges okait.

– A gyermekek számára a szülői viselkedés a minta, s az egészségnevelésben a hitelesség kardinális kérdés. Az eredményt nagyban befolyásolhatja az anyagi helyzet, az iskolázottság, a hozzáférés az információkhoz, alapanyagokhoz, illetve a tenni akarás. A nyári szünet alkalmával a gyerekek leereszthetnek, ami érthető, hiszen az egész éves fáradalmakon ilyenkor tudnak túllendülni. Fontos azonban, hogy a fizikai aktivitás és a pihenés aránya ne boruljon fel, és az egészséges táplálkozás szabályai se merüljenek feledésbe. Amennyiben a gyerkőcöt a nagyszülőkre bízzák, tájékoztassák őket arról, hogy milyen ételekkel kedveskedhetnek, ha pedig táborban tölti a szünidő egy részét, a szülők tájékozódjanak az étkezés minőségéről, így tudatos döntést hozhatnak – sorolta a tanácsokat a táplálkozási szakértő.

Két sulibüfé

– A konyhai, menzás étel alig fogy, nagy részéhez hozzá sem nyúlnak a diákok, pedig ízletesek és egészségesek, mi is azt esszük. A zöldköret és a gyümölcs nem sikk, ellentétben a mindenféle üdítővel, energiaitallal és rágcsálnivalóval – osztotta meg nem kis keserűséggel tapasztalatait megyénk egyik középiskolájának tanára. Neve elhallgatását kérte, mert a jelenséget tetézi az is, hogy iskolájában az elmúlt években többségbe kerültek a hátrányos helyzetűként nyilvántartott családokból érkező gyerekek. S mégis: az addigi egy sulibüfé helyett ma már kettőt tartanak el, akkora forgalmat produkálnak…

– Próbálunk hatni rájuk, elmondani, miért fontos, hogy rendszeresen, naponta egyenek zöldséget, gyümölcsöt, miért van szükségük a változatos táplálkozásra. Arról is beszélünk, hogy a nasi, rágcsa, a büfés tömegáru hosszú távon ártalmas, s az elhízás csak tünet, sokkal komolyabb bajuk lesz belőle. Csak néznek ránk, mi pedig látjuk: semmit nem értenek az egészből – de hát ezt hozzák otthonról.

– Hiába küzdünk mi itt értük, ha a szüleik más értékrendben nevelik őket. Nem tudjuk, honnan, de mindig van zsebpénzük, amit a büfében költenek. S ha már teletömték magukat azzal a sok agyoncukrozott vagy épp -sózott, ízesített, ételnek aligha nevezhető vacakkal, akkor a rendes ennivaló nem kell nekik. Megy a szemétbe, pedig ingyen kapják. Lehet, épp ez a baj…? – tette fel a kérdést a többszörösen csalódott pedagógus. Erre vajon ki ad választ?

Még a nassolás sem az ördögtől való

– Többszöri kis mennyiségű étkezés javasolt, kerüljenek előtérbe a friss gyümölcsök, zöldségek, a belőlük készült saláták, főzelékek, levesek! Ezek a nyersanyagok a vitamin- és rosttartalmuknál fogva is hozzájárulnak az egészségmegőrzéshez, testsúlykontrollhoz. A fehérjeforrások közül az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, sajtokat, sovány fehér húsokat, halakat részesítsük előnyben!

– Figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék bevitelére, a legjobb választás a víz. Lehetőleg kerüljük a cukros üdítőket, gyümölcsleveket! Figyeljünk az arányokra, módjával a nassolás sem az ördögtől való. A nyár a szabadtéri programok szezonja, töltsünk hát minél több időt a szabadban, mozogjon együtt a család akár vízben, akár szárazföldön! – foglalt össze néhány hasznos tudnivalót olvasóink számára Belus Orsolya.

KM-HP, NYZS

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában