Helyi közélet

2018.01.15. 11:17

Ügyeletben a jégtörő hajón

Szabolcs-Szatmár-Bereg - Az idei tél eddigi időjárása többnyire a tavaszt idézte, a tavaink és a folyóink január közepéig be sem fagytak. A folyamatos készenlétre azonban ilyenkor is szükség van a jégtörő hajók esetében is.

Szabolcs-Szatmár-Bereg - Az idei tél eddigi időjárása többnyire a tavaszt idézte, a tavaink és a folyóink január közepéig be sem fagytak. A folyamatos készenlétre azonban ilyenkor is szükség van a jégtörő hajók esetében is.

A Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) flottájának jégtörő hajója ha kell, besegít az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóságnál is, például a tiszalöki erőmű körzetében. A Jégvirág IV. jelenleg Tokajban, a Bodrog jobb partján fekvő, védett kikötőben „vesztegel” jégtörési készültségben, a Folyamos Szakaszmérnökség munkatársai heti váltásokban teljesítenek rajta szolgálatot.

Hajókat sodort el a jeges ár

Az egyikük Toldi Antal hajóvezető, aki az idén már 43. éve a FETIVIZIG dolgozója. A géphajó-vezetői végzettséget 1981-ben szerezte meg. S hogy mi vonzotta a hajózásban? Mivel vízparton, Jándon nőtt fel, leginkább a víz szeretete és a szabadság. Mindez azonban még kevés lett volna hozzá, hiszen szigorú feltétel volt az egészségügyi alkalmasság és az úszni tudás is.

Toldi Antalnak, ha nem a jégtörőn teljesít szolgálatot, a Z-429 önjáró szárazáru-szállító uszály a mindennapi munkahelye, a több mint 420 tonna hasznos teherrel is közlekedni tudó vízi járművel általában követ és homokot szállít.

Mint a szakember elmondta, a jégtörő hajók telelési helyét az Országos Műszaki Irányító Törzs határozza meg, általában december 15-étől március 15-éig tartó időszakban. Együtt telelnek a Miskolci Vízügyi Szolgálat jégtörőjével, s ha kell, az előírás szerint, mindig párban végzik a munkát. A telelőhelyen folyamatos az őrzés és a műszaki felügyelet.

Az eddigi enyhébb időszak fő feladata az úgynevezett melegen tartás volt. Ilyenkor arra kell ügyelni, hogy a hajó vízhűtéses rendszere ne fagy­jon el, valamint arra, hogy az akkumulátorok töltöttségi szintje mindig megfelelő legyen, mert bármikor szükség lehet a jég elleni védekezésre – ilyenkor a hajó legénységét kiegészítik négy főre.

Toldi Antal részt vett a tavalyi jeges ár elleni védekezésben is, de a legkritikusabb feladatának az 1985. január 25-én kezdődött jeges áradást tartja. Akkor egészen március 12-éig törték a jeget Tokajtól Dombrádig, sőt le a Tiszán egészen Tiszadobig. Nagy károkat okozott akkor a jég: a gergelyiugornyai kikötőből hajókat, máshonnan kompokat sodort el, volt, amelyik el is süllyedt. A természet ereje vagy a köteleket, vagy azokat a fákat, kikötői bakokat is kitépte a helyükről, amelyekhez a vízi járműveket rögzítették.

Nagy szükség van tehát a készültség állandó fenntartására, mert rendkívüli helyzet bármikor előállhat. A szabályzat előírásainak betartását rendszeres szemlék alkalmával ellenőrzi a jégtörőkön a FETIVIZIG.

Mint egy minigarzon

Aki nem csinálta, talán el sem tudja képzelni, hogy mit jelent ez az egyhetes, napi 24 órás szolgálat. Toldi Antal számára azonban ez nem megterhelés, hanem egy életforma, mert szereti a vízen végzett munkát. Elmondása szerint mindenük megvan: iroda, nappali, fürdőszoba, konyha, spájz és WC, mintha egy minigarzonban élnének. A szeretteitől nem könnyű ennyi időt távol töltenie, de a vándoréletet mind ő, mind a családja megszokta.

A feleségével két fiút neveltek fel, és két unokájuk is van már. A fiúk nem folytatják az édesapjuk mesterségét, más területen képzelték el a boldogulásukat, de ez nem egyedi eset: a hajós szerint ez egy kiöregedő szakma, tulajdonképpen nincs utánpótlás.

Az idén decemberben Toldi Antal is nyugdíjba vonul. Jövő ilyenkor már minden nélküle „zajlik” majd…

- Nádasi Zoltán -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában