Egyedülálló projekt

2020.06.04. 07:00

Gépmonstrumok a hazai közutakon

A szállítást útvonalbejárás és hosszú hetekig, hónapokig tartó egyeztetés előzi meg.

Ritka látvány a közutakon a szokatlanul nagy szállítmány. Amikor valaki egy gépmonstrum közelébe ér, érdemes fokozott óvatossággal közlekednie.

A napokban a Mol Nyrt. poliolüzeméhez szükséges újabb vegyipari berendezést szállított a Bau-Trans Kft. Tiszaújvárosba. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. adta ki az útvonalengedélyt az 544 tonnás össztömegű jármű mozgatásához.

Hihetetlen adatok

Az óriási, 7,9 méter magas, 7,5 méter széles és 30,5 méter hosszú járművet egy speciális, önjáró moduláris szállítóeszközön, 18 tengelyen mozgatták. Bár országos közúton mindössze 4 kilométert tett meg, de így is távhővezetéket, jelzőtáblákat kellett elbontani, átépíteni, az út felett átívelő elektromos vezetékeket áramtalanították, sőt két híd teherbírását is növelni kellett alátámasztásokkal, hogy elbírja a hatalmas súlyt.

Ugyanakkor nem pusztán a vegyipari torony rendelkezik hihetetlen adatokkal: a rakodáshoz összeépített daru össz­súlya 1000 tonna, ebből 655 tonna az ellensúly. A főgém hossza 49 méter, a névleges teherbírása, vagyis emelési súlya 750 tonna. A daru felállítása és leszerelése 1-1 hetet vesz igénybe, összesen 40 db trélerrel és kamionnal szállítják.

Ez a rakomány az egyike volt az utolsó háromnak, amit ezzel a speciális önjáró járművel cipeltek, a munka ezzel itt befejeződött, a tengelyeket 8 tréleren szállítják vissza.

– Minden ilyen és ehhez hasonló szállítást útvonalbejárás és hosszú hetekig, hónapokig tartó egyeztetés előzi meg, melynek célja a jármű biztonságos eljuttatása a cél­állomásra és a közlekedés egyéb résztvevőinek védelme – kezdte reagálását érdeklődésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – A társaságunk a kiadott közútkezelői hozzájárulásában a közlekedésbiztonságra vonatkozó és az út, valamint a műtárgyak védelmét szolgáló előírásokat tesz. Kötelező a kíséret, a szakkíséret, a rend­őrségi kíséret, ezekkel kell biztosítani az egyéb forgalom kizárását, a jármű biztonságos haladását. A műtárgyaink, útjaink védelmére vonatkozóan gyakran hídvizsgálatot, illetve teherbírásmérést írunk elő. Ezeken felül előírásokat teszünk a jármű sebességére, a járművön kötelezően elhelyezendő jelzésekre (tábla, lámpa) is.

Egyedülálló projekt

– Ezek a rendkívül túlsúlyos, túlméretes járművek, amennyiben útvonaluk autópályát is érint, kizárólag éjszaka, kisebb forgalmú időszakokban közlekedhetnek. Az autópályán közlekedésnek azonban vannak korlátjai, mivel sok helyen az út felett átívelő akadályok (vadátjárók, csomópontok) miatt az ilyen magas járművek nem közlekedhetnek. Társaságunk ezúton szeretné kifejezni elismerését a szállítást és a rakodást végző cégeknek és a beruházó Mol Nyrt. szakembereinek, hogy egy ilyen, Magyarországon egyedülálló projektet magas színvonalon, a közúti forgalom legkisebb zavarásával valósítottak meg – jegyezte meg végezetül Pécsi Norbert Sándor.

LTL

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában