2020.10.20. 11:30
A közösségekben rejlő erőre építenek
A Michelin Hungária Kft. nyíregyházi gyárában indult el a Tanítsunk Magyarországért Vállalati Lába.
Fotó: Dodó Ferenc
– Annyi mindent láttunk egy óra alatt, hogy kell egy egész nap, amíg feldolgozzuk, de egy biztos: a robotok szuperek voltak – mondták a nyírkarászi általános iskola nyolcadikosai, miután végigjárták a Michelin Hungária Kft. nyíregyházi gyárát, ahol bepillanthattak a gumiabroncs-gyártás kulisszái mögé. A diákok a Tanítsunk Magyarországért program résztvevői, akik mentoraikkal, tanáraikkal és mentorált társaikkal közösen egy jelentős esemény részesei voltak kedden: itt és ekkor indult el a program vállalati lába.
Michelin-gyárbejárás | Fotók: Dodó Ferenc
– Ez egy nagyszerű kezdeményezés, amely a közösségekben rejlő erőre épít – mondta Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő és hozzátette: az, hogy össze tudunk fogni, a veszélyhelyzetekben is átsegít bennünket a nehézségeken.
– A programba bevont általános iskolások olyan készségeket és képességeket sajátítanak el, amelyek hosszú távon segíthetik őket abban, hogy sikeresen fejezzék be a tanulmányaikat és elhelyezkedjenek a munkaerő-piacon, ez pedig az egész felnőtt életüket befolyásolhatja. Azzal, hogy a mentorprogram során a vállalatok, cégek megnyitják telephelyeiket, üzemeiket a kisiskolások előtt, s ezzel betekintést engednek a munkafolyamatokba, segítik őket abban, hogy olyan középiskolában tanuljanak tovább, amely közelebb viszi őket a céljaik eléréséhez és ahhoz, hogy megtalálják azt a munkahelyet, ahol kiteljesedhetnek.
– A programban szereplő általános iskolások belülről ismerhetik meg a munka világát, betekinthetnek a különböző méretű, tevékenységi körű vállalatok működésébe. A cél, hogy minél sokszínűbb kínálat várja a gyerekeket a kisvállalkozásoktól a multinacionális vállalatokig.
A kormány úgy véli, ha munka van, minden van, ennek érdekében pedig a járvány alatt is mindent megtett és megtesz a munkahelyek megőrzéséért, újak teremtéséért
– mondta Szentkirályi Alexandra.
Fontosak az élmények
– A mentorok jóval többet tudnak megmutatni a világból a diákoknak annál, mint amennyit e program nélkül láthatnának – mondta dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár, aki felidézte a Tanítsunk Magyarországért indulását. Elhangzott: közel két éve azért kezdték el, hogy a munkahelyektől és továbbtanulási lehetőségektől távol lévő településeken élő fiatalokat segítse. A program keretében egyetemisták veszik szárnyaik alá az általános iskolásokat, hogy ne okozzon nekik komoly traumát a továbbtanulás, az utazás, az új közösségbe beilleszkedés. A mentorok megmutathatják a fiataloknak a lakóhelyükön túli izgalmakat és lehetőségeket, s azt, hogy lássák, hányféle foglalkozás, ezáltal hányféle jövőkép közül választhatnak.
– Minden olyan élmény fontos, ami túlmutat a napi rutinon: én ma is emlékszem a gyárlátogatásokra vagy a 100 Folk Celsius-koncertre, amire valamelyik óra helyett mentünk – mondta az államtitkár, aki számos alkalommal kísért már diákokat üzemekbe, gyárakba, és aki ezeken azt tapasztalta, hogy a gyerekek a legelvontabbnak tűnő látogatásokat is nagyon élvezték.
– Segíthetünk nektek abban, hogy jól tudjatok majd dönteni akkor, amikor pályaválasztás előtt álltok, és abban bízom, hogy később nem látogatóként, hanem munkatársként érkeztek majd hozzánk – mondta dr. Nemes Attila gyárigazgató, aki mesélt a gumiabroncsgyártásól, arról is, hány országban vannak jelen, s azt mondta, nem a gépeik vagy a termékeik a legértékesebbek, hanem a dolgozóik.
Öröm és felelősség
A tájékoztató után ő is elkísért egy csoportot, a látogatást pedig nem csak az iskolások, de a mentorok is élvezték. Így Pál Regina is, aki a Nyíregyházi Egyetem csecsemő- és kisgyermeknevelő szakán tanul, s aki azért lett mentor, mert szeretett volna nagyobb gyerekekkel is foglalkozni. – Nagy öröm, hogy segíthetek nekik, de nagy felelősség is – mondta a fiatal lány.
SZA