Kibontakozik a tehetség

2021.01.12. 10:36

A Jókai több mint egy iskola, szellemi műhely

Egy iskolatörténeti kiállítást mindenképp össze szeretnének állítani ebben az évben.

20201211 Nyíregyháza fotó: Sipeki Péter SP Kelet-Magyarország Kézműves foglalkozásokkal, vers- és énektanulással készülődnek az ünnepekre a nyíregyházi Jókai Mór Református Általános Iskolában.

Fotó: Sipeki Péter

– Tavaly év elején közzétettünk iskolánk honlapján egy felhívást, amelyben arra kértük egykori diákjainkat, osszák meg velünk régi emlékeiket, relikviáikat a Jókai-iskoláról. Érkeztek is fotók, régi tárgyak, néhányan személyesen kerestek fel bennünket, különböző feljegyzéseket kaptunk régi iskolai programokról, eseményekről – mesélte lapunknak Mócsánné Nagy Ágnes, a nyíregyházi Jókai Mór Református Általános Iskola igazgatója annak apropóján, hogy tavaly volt 25 éve annak, hogy a református egyház fenntartásába került ismét a Jókai.

A pandémia miatt nem készülhettek nagyszabású rendezvénnyel tavaly, ha a sors úgy hozza, pótolhatják az idén az ünneplést is.

Fotó: Sipeki Péter

Értékes örökség

– Egy iskolatörténeti kiállítást mindenképp össze szeretnénk állítani ebben az évben, ugyanis nagyon fontos számunkra, hogy ismerjük a gyökereinket, tiszteljük és kövessük hagyományainkat. A „Mindent jól vizsgáljatok meg, s a jót tartsátok meg!” szemléletben neveljük diákjainkat is. Iskolánknak ez a 115. tanéve, a megyeszékhelyen mindössze az evangélikusok iskolája idősebb tőlünk. Alapításakor kuriózumnak számított a városban a Jókai Mór Polgári Fiúiskola, az első tanévnyitó ünnepségen 36 diák ült a református templomban, majd egyre nőtt, növekedett a létszám. Az intézmény egykori igazgatója még 1938-ban leírta, hogy lassan-lassan kinövik a helyiségeket, ezért a harmadik tanévben a Bethlen Gábor utcai épületbe költöztek át. Ezt követően foglalták el az eredetileg 1961-ben napközi otthonnak épülő Színház utcai épületet, amely a református iskola fő bázisa maradt a mai napig – összegzett az iskolavezető Illyés Gábor helytörténész iskolatörténeti írásából.

Mócsánné Nagy Ágnes elmondta, a legnagyobb változás 1995-ben jött el az iskola életében, amikor átvette a református egyházközség az intézmény fenntartását.

– Büszkék vagyunk rá, hogy magabiztos, tehetséges emberek kerültek ki és kerülnek ki most is közülünk, hiszen az összetartó közösség, a szakmailag kiemelkedő tantestület stabil alapokat nyújt a gyerekeknek, szellemiségünk keresztyén pilléren nyugszik.

– Sok változást hozott az immár 26 évvel ezelőtti fenntartóváltás, egyben lehetőséget is, hiszen az egyház gondos gazdája az iskolának, ahol teljesen autonóm bontakozhat ki a pedagógiai munkánk. Az pedig, hogy szép számban választanak minket a szülők, visszaigazolja, hogy odafigyelünk a gyerekekre, fejlődésre készek vagyunk. A legfőbb üzenetünk, hogy a tudás óriási érték, a tisztelet­adás erény. Örülünk, hogy a szülők jelentős többsége velünk együtt gondolkodik s úgy véli, egy fontos szellemi műhely iskolánk a város szívében.

– Annál nagyobb örömünk nincs, mint amikor azt látjuk, hogy tanulóink bármilyen középiskolába sikerrel bejuthatnak. Kifelé szerényen és alázattal kommunikáljuk eredményeinket, mert tudjuk, hogy fejlődni mindig lehet. Most újra építkezünk, új konyhát, ebédlőt, az emeleten hat tantermet, a harmadik szinten új tornatermet alakítunk ki. Összesen 745 diák tanul nálunk, reményeink szerint az új helyiségeket ez év végén birtokba vehetjük – tette hozzá az igazgató.

Kibontakozik a tehetség

Pelyvás Gergő egykori jókais diák szép emlékeket őriz az iskoláról. – Örök emlék marad a drámacsoport, a sok-sok gyakorlás, az előadások, amelyekre szorgalmasan készültünk.

– Négy éven át a néptánc­csoport tagja is voltam, otthonosan mozogtam abban a közösségben is. Amikor megkérdezik, mit adott nekem az iskola, mindig azt mondom, hogy utat mutatott. Ugyanis ott jöttem rá, hogy a reál tárgyak kevésbé érdekelnek, és humán területen tanultam tovább. Az irodalom és a történelem iránt érdeklődtem, írói ambícióimat is általános iskolás koromig vezetem vissza. Debrecenben tanulok, a bölcsésztudományi karon angol–holland pedagógiát. Pedagógusnak készülök, és ma már szakmai szemmel is látom, mit jelent, ha gyerekközpontú egy iskola.

KO

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában