Nyíregyháza, Bököny.

2021.04.16. 10:24

Hogyan lehet a gyermeknek elmesélni egy borzasztó tragédiát?

Somos Péter újságíró őszinte vallomása a zsidó lét öntudatra ébredésének fokozatairól.

MML

Fotó: KM

A holokauszt emléknapján felidézzük a koncentrációs táborok szörnyűségeit, a deportáltak szenvedéseit, tisztelgünk az elhunytak emléke előtt. Fejet hajtunk azok előtt is, akik átélték és túlélték a megaláztatást, az embertelenséget. Nem szoktunk azonban beszélni a túlélők gyermekeiről, akiknek előbb-utóbb szembesülniük kellett a múlt tragédiájával, valamint a származásukkal.

Kódokban beszélgettek

Somos Péter újságírót kértük meg arra, vallja meg érzéseit, gondolatait, a zsidó lét öntudatra ébredésének fokozatait.

Somos Péter

„Nyíregyházán születtem 1952-ben. Szüleim holokauszt­túlélők voltak, akárcsak velünk élő anyai nagyanyám és az ő unokatestvére, akit az egyszerűség kedvéért nagybátyámnak neveztem. Úgy 8-9 éves lehettem, amikor megtudtam, hogy anyám húgán kívül volt még három nagynéném, apám testvérei, akik – ahogy mondták – »odamaradtak«, »nem jöttek vissza«. A szüleim kódokban beszéltek, nem magyarázták el és nem fedték fel a valóságot, és ez zavartságot keltett bennem. Mindezt a legteljesebb megértéssel idézem most fel, nem azért, hogy hibáztassam őket, mert hát hogyan lehet egy gyermeknek elmesélni egy borzasztó tragédiát, amit a szülők maguk sem voltak képesek feldolgozni? Később tudtam meg, hogy az egyik nagynénémnek volt két kisgyereke, akik szintén Auschwitzban fejezték be az életüket... Lám-lám, akaratlanul is körülírom a nehezen megemészthető valóságot, pedig tudom: meggyilkolták őket, velük együtt összesen 13 embert a családból.”

Névmagyarosítási hullám

„A családban néha valakinek kiszaladt a száján egy-két mondat az átéltekről – apám és a választott nagybátyám, akinek a felesége és a kislánya »maradt oda«, munkaszolgálatosok voltak, anyámék Pesten éltek, ott bujkáltak –, de hamar elhallgattak. Érezhettem, hogy nem szívesen vagy csak felületesen válaszolnak, így hát inkább nem kérdeztem semmit. Idővel – főként az olvasmányaim révén – mégis összeállt egy kép.

A vallási életünk jobbára az otthonra korlátozódott, minden ünnepet megtartottunk. Zsinagógába évente ­kétszer-háromszor mentem el, aztán 14-15 éves koromtól teljesen távol maradtam a hitélettől, csaknem negyven éven át. 1973-ban apám, aki a munkaszolgálatban megrokkant, váratlanul meghalt. Nem érte meg az 51. évet.

Az édesapa 1946-ban bottal, derűvel

Tudom, nem lehet mindent a holokausztnak betudni, de a korai halálát én mégis az átélt fizikai és lelki szenvedéseknek tulajdonítom. Ezután kezdtem mélyebben érdeklődni a család múltja iránt; ekkor jöhettem rá, hogy a bennem felmerülő kérdéseket visszavonhatatlanul elmulasztottam feltenni neki. Amikor megtudtam, hogy mi zsidók vagyunk, kezdetben ez a tény nem változtatott semmit az életemen. Ugyanazok a más vallású fiúk voltak továbbra is a barátaim, habár volt egy rövid időszak, amikor kerestem a korombeli zsidók társaságát. Ezt ma jobbára a kíváncsiságnak tulajdonítom. Mivel az a néhány találkozás magánházaknál történt, nem különbözött semmiben egyéb alkalmi buliktól: bárhol meg lehetett hallgatni Ambrus Kyritől a Hava nagilát, ennél sokkal nagyobb kulturális élményünk nem nagyon volt. Aztán kiderült számomra, hogy a zsidókat sokan nem szeretik, és ez nem esett jól. Nagy ügyet mégsem csináltam belőle, mert a barátaimmal zavartalan volt a kapcsolatom. Apám 1948-ban változtatta meg a családnevét Steinbergerről Somosra. A magyarosítási hullám már a háború előtt elkezdődött a rejtőzködés, a teljes beolvadási törekvés miatt. Hiábavaló próbálkozásnak bizonyult: a deportálás alól nem mentesült az, aki magyarosított, és a háború után, annak ellenére, hogy hivatalos okiratokba nem vezették be a vallást, mégis nyilvánvaló volt kívülállók számára a zsidó származás.”

Kollektív gyász a világban

„A nyíregyházi zsidó hitközségnél 2006-tól 2018-ig dolgoztam, 2009-től hitéleti vezető és alelnök voltam, s a temetőt gondoztam. A magam számára is meglepetés volt, hogy korosodva közeledtem a valláshoz. Mindig is hívőnek tartottam magam, de a vallás az egy külön dolog, annak szigorú szabályai vannak, azt tanulni kell. Sokat segített a tanulásban, hogy 23 évig Jeruzsálemben éltem, még ma is felsőfokon beszélem a héber nyelvet. A zsidó vallás gyakorlásához közösség kell, már csak azért is, mert vannak olyan imák, amiket csak 10 felnőtt férfi jelenlétében lehet elmondani. Hívő lehetek akár egy lakatlan szigeten is.

Minisztériumi határozat a névváltoztatásról

Meddig emlékezhet az ember azokra a rokonaira, akiket nem is ismert? A zsidó vallásban fontos helyet foglal el az emlékezés. Azokhoz, akiknek van sírjuk, külföldről is el­zarándokolnak legalább évente egyszer a hozzátartozók. Akiknek nincs, azok számára kijelöltek egy emléknapot, amelynek a héber dátuma sziván hó 20., amikor gyászimát mondanak a zsinagógában vagy akár otthon, gyertyát gyújtanak az emlékükre. Van valami magasztos ebben a kollektív gyászban: az, hogy a világ minden táján mi, a túlélők gyerekei egyszerre emlékezünk.

Április 16. a holokauszt magyarországi emléknapja. Minden évben aktívan részt veszek megemlékezéseken, az utóbbi években főként Kisvárdán és Újfehértón. Jóleső és megnyugtató érzés látni, hogy más vallású emberek odafigyelnek a nagy tanulságokat hordozó holokausztmegemlékezésekre. Jó érzés látni, hogy több településen gondozzák az elhagyatott zsidó temetőket, hiszen ez is az emlékezés, a múlt megőrzésének nemes formája. Sok helyen láttam ezt a megyében, így Bökönyben is, ahol jelenleg élek. Nagyra értékelem azokat az önzetlen kezdeményezéseket, amelyek arról tanúskodnak, hogy a holokausztot és máig kiható következményeit jó néhány éve már nem a zsidóság belső ügyeként kezelik.”

MML

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában