Fényeslitke

2021.12.02. 16:26

Visszakerül hazánk a logisztika világtérképére

A végéhez közeledik az építkezés az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon, ahol már állítják a konténerátrakó óriásdarukat. Európa legnagyobb, 5G-technológiát és zöldenergiát használó szárazföldi termináljának műszaki átadás-átvétele és próbaüzeme a jövő év első negyedévében lesz, az éles üzem a második negyedévben indulhat. Az új terminál visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére.

Fotós: DODO FERENC

Az osztrák Künz szakemberei már állítják az East-West Gate óriásdaruit a fényeslitkei terminálon: egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas gumikerekes darut szerelnek össze ezekben a hetekben.

Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállóak a kontinensen, egyenként közel 50 tonna terhet képesek megmozgatni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt. A csütörtöki sajtóbejáráson Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta, az ütemterv szerint haladnak a munkálatok, a darukat december 15-éig felállítják a szakemberek, és a beruházáshoz tartozó irodák, egyéb kiszolgálóhelyiségek építését is hamarosan befejezik.

Európában is egyedülálló

– A fényeslitkei terminál rakodási technológiája egyedülálló a kontinensen, Európa egyik legmodernebb kikötői termináljában, Hamburgban sem használnak ehhez foghatót. Ott könnyebb a folyamatokat automatizálni, de mi nem tudunk olyan létesítményről a világon, ahol 5G-s hálózatot használnának az irányításhoz. A daruknak fülkéjük sincs, hiszen egy irányítóteremből, joystick és kamerarendszer segítségével vezérlik őket. A hálózat tesztelése javában tart, januárban a szerelést is megkezdik. Az érdeklődés óriási, eddig Japánból, Dél-Koreából kerestek meg minket, különösen az európai gyártók beszállítói érdeklődnek, és az irodaépületünk kiadható részei is elkeltek már – tudtuk meg a vezérigazgatótól, aki hozzátette: az építkezés és a személyzet betanulása után akár havi 150 vonat is befuthat az intermodális terminálba. A leendő dolgozók a terület 50 kilométeres körzetéből érkeznek, nyitva a lehetőség, jelenleg is keresik a szakembereket.

Tálosi János hangsúlyozta, távlati cél egy lakópark építése, hogy a fiataloknak megfelelő lakhatást biztosítsanak, és vonzóvá tegyék a terminált a munkavállalók számára.

Távolról irányítható és javítható

Bóday Tamás, a Huawei integrált vállalati megoldásokért felelős igazgatója mesélt a korszerű hálózatról, amivel irányítják a terminált.

Elmondta, az 5G-s hálózattal vezeték nélkül vezérelhetők a daruk, mindössze 30 milliszekundumos késleltetéssel dolgozik a rendszer, így akár kilométerekről is irányíthatják a berendezéseket. – A pontos vezérléshez a kezelőnek jól kell látnia a folyamatokat – ebben nyújt segítséget a nagy felbontású kamerarendszer. A hálózat zárt és teljesen biztonságos, a megbízhatósága pedig majdnem 100 százalékos. Európában nincs még egy ilyen rendszer: ez egy jövőálló beruházás. Az itt lévő, sínen mozgó daruk mellett lesz egy gumikerekeken, szabadon közlekedő is, amihez mindenképpen szükség van a vezeték nélküli technológiára. A karbantartás sem a megszokott módon történik majd, hanem úgynevezett kiterjesztett valóság szemüvegekkel. A daruk gyártója egy osztrák vállalat, de a javításokhoz nem kell ideutazniuk a mérnököknek, hanem a helyi technikusok szemüvegén át – és ez nemcsak metafora – gyorsan és valós időben oldhatják meg a problémákat – részletezte a modern technológia nyújtotta lehetőségeket Bóday Tamás. A szakembertől azt is megtudtuk, a „zöld” működés érdekében egy napelemparkot telepítenek a létesítmény közelébe, mindezt 20 MWh-ás energiatárolási kapacitással kiegészítve, így áramszünet esetén is biztosított a terminál áramellátása.

 

A daruk segítségével széles nyomtávú pályákról pakolhatják át az árut a hazai vonalra, esetleg kamionokra. Arra is van lehetőség, hogy ne csak egy kamion rakományát pakolják át, hanem akár az egész járműszerelvényt is, ami napjainkban kiemelten fontos funkció. Ezáltal csökkenthető a közúti átmenő forgalom és az ökológia lábnyom is. Érdekesség, hogy léteznek daruzható és nem daruzható pótkocsik is, a fényeslitkei terminál berendezései azonban az utóbbit is képesek megmozgatni. A kapacitás szinte felfoghatatlan, naponta 12–15 vonat rakományát kezelik majd a szakemberek, de ennél is többre lennének képesek, ha a hazai vasúthálózat megbirkózna a forgalommal.

Szintén egyedülálló, hogy egy magyar startup vállalkozás segítségével a létesítményt a virtuális térben is „felépítik” majd. A komplexum teljes, milliméter pontos digitális lemodellezésével a szakemberek valós időben, 3D-ben követhetik majd nyomon a logisztikai központ folyamatait, beleértve a vonatok, kamionok, daruk, szállítójárművek mozgását. Ezzel növelik a hatékonyságot és folyamatosan optimalizálhatják az egyes folyamatokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában