Nyíregyháza

2023.12.12. 15:23

Hibátlan gyűrű immár a körgyűrű

Negyven évet vártak a város lakói arra, hogy elkészüljön az útszakasz.

M. Magyar László

A jót, a kényelmeset, a biztonságosat könnyű megszokni. Talán még néhány nap sem kell hozzá, s Nyíregyháza lakói nem is fognak emlékezni arra, hogy milyen volt egykoron a várost körbeölelő nagykörút Móricz Zsigmond utcai és Huszár sori szakasza.  Kedden ugyanis hivatalosan is felavatták Nyíregyházán a körút délnyugati, immár négysávosra bővített szakaszát. Több szónok is történelmi pillanatnak nevezte az avatást, s ez a kifejezés nem véletlen, hiszen a megyeszékhely lakossága negyven évet várt arra, hogy valóban egy hibátlan gyűrű legyen a körgyűrű.

Az avatási ünnepségen először Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útfejlesztésekért felelős helyettes államtitkára mondta el gondolatait. – Egy város életébe beavatkozni mindig izgalmas és kihívásokkal teli dolog, hiszen egy működő rendszert kell megváltoztatni úgy, hogy az mégis életképes maradjon a beavatkozás ideje alatt. Éppen ezért büszkeség több évnyi megfeszített munka után átadni a nagykörút déli szakaszát. Az utolsó eleme annak a sugaras közlekedési hálózatnak, amelyre a város egész közlekedése épül. Ennek a beruházásnak történelme van, hiszen negyven évet kellett rá várni. Nagyon megérdemelte Nyíregyháza, hogy ez a pillanat elérkezzen. Ezzel a fejlesztéssel gyorsabb, gördülékenyebb lesz a város közlekedése, és bízom abban is, hogy a dugók száma is csökkenni fog. A beruházás célja az volt, hogy a korábbi kétszer egysávos szakaszból kétszer kétsávos legyen. A projekt kiviteli tervei 2019/2020-ban készültek el, majd nyílt közbeszerzési eljárás keretében választották ki a kivitelezőt, a Ke-Víz 21 Zrt.-t és a Zemplén Kő Kft.-t, amelyek konzorciumban vállalták el a munkát 24 hónap időtartamra, 7,1 milliárd forint értékben – fogalmazott a politikus, majd ismertette a projekt műszaki leírását: kiépült hat jelzőlámpás csomópont, az úttal párhuzamosan 3,75 méter széles gyalog- és kerékpárutat is kialakítottak a szakemberek, az Ér-csatorna felett pedig immár új híd is átível. Pántya József szólt arról is, hogy a korábban önkormányzati kezelésben lévő útszakasz az országos közúthálózat elemévé válik. A rendőrség kérésére a két utat elválasztó sávra traffiboxot telepítenek, ezzel is segítve a közlekedés biztonságát. Négy autóbuszmegállót is átépítettek a munkálatok során. A környezetvédelem érdekében 120 fát és 16 ezer cserjét ültettek el a projekt részeként.

Pántya József a minisztérium további terveiről is beszámolt. Az M3-as autópálya görbeházi csomópontját az átépítést követően pénteken adják át. Nyíregyházán az északi elkerülő út építését folytatni fogják, új csomópontot terveztetnek az M3-as autópályára, hogy az ipari parkot könnyebben meg lehessen közelíteni. A tervek között szerepel a régi 4. sz. út és a Nagykállói út fejlesztése, valamint a 4. sz. főút nyíregyházi bevezető szakaszának modernizálása is. A Nyíregyháza és Debrecen közötti kétszer kétsávos út környezetvédelmi engedélye a jövő márciusban lesz meg, s akkor folytatódik a többi engedély megszerzése.  

Kiszámíthatóbb, biztonságosabb lesz

Köszöntőt mondott dr. Szabó Tünde, az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért delelős kormánybiztos, vármegyénk 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője is. Mint kiemelte, egy régóta várt, stratégia jelentőségű beruházás fejeződött be, ami csatlakozik a korábbi fejlesztésekhez, eredményekhez és sikerekhez.

– Elmondhatjuk, hogy Nyíregyházának most már hivatalosan is van egy teljes nagy körútja, hiszen megépült az órási forgalmat lebonyolító nagykörút negyven éve hiányzó szakasza, amire a lakosok korábban számos alkalommal csak ígéretet kaptak. Nyíregyháza közlekedése és infrastruktúrája kiemelkedően fontos mindannyiunk számára, ezért is öröm, hogy a nagykörút mostani innovációjával gyorsabb, kiszámíthatóbb és biztonságosabb lesz a közlekedés. Fontos megemlíteni, hogy a most megújult szakasz volt a leginkább túlterhelt és a legbalesetveszélyesebb rész – mondta többek között dr. Szabó Tünde, és kiemelte azt az összehangolt csapatmunkát, ami jellemezte a beruházás megvalósítását.
Választókerületének lakossága szempontjából értékelte az új beruházást dr. Vinnai Győző, a 2. sz. választókerület országggyűlési képviselője, hiszen akik a környéken lévő tanyabokrokban élnek, azok a körgyűrűt mindig érintik, ha a megyeszékhelyre jönnek. Beszédében felidézte a közeli múltat is.

– Tíz-tizenkét éve elindult Nyíregyházán egy közlekedési infrastruktúra-fejlesztés átgondolt koncepció alapján. A körút bezárásával teljes lett a sugaras-gyűrűs hálózat, s ez megkönnyíti azok közlekedését, akik a Simai, a Tiszavasvári vagy éppen a Tokaji út felől érkeznek Nyíregyházára. S a közlekedést segíti a megújult Tiszavasvári úti felüljáró is. Napirenden van az aluljáró tervezése is a Tokaji útra, hiszen a hegységet és a sík vidéket összekötő Tokaji út nagyon fontos gazdasági és turisztikai szempontból is. Összességében azt mondhatom, hogy a közlekedési infrastruktúra Nyíregyházán és környékén szintet lépett előre. Nemcsak egyszerűen fejlődött, hanem egy magas szintet lépett előre.  S akkor még nem is beszéltem a körforgalmakról, amelyek az utóbbi időkben készültek, s mind a közlekedés biztonságát segítik – jelentette ki dr. Vinnai Győző.

Rekordidő alatt készült el

A múltat idézte fel dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere is ünnepi köszöntőjében. 

– 1982-ben készült el ennek a körútnak az utolsó szakasza, s azóta hiányzott ez az 1,4 kilométeres szakasz, aminek hiányát mi nyíregyháziak, illetve az agglomerációban élők minden nap érezhettük. Az is igaz, hogy 1982 óta mindig elhangoztak ígéretek – a legintenzívebben a rendszerváltástól és a választások előtti hetekben, hónapokban, de valójában semmi nem történt. A tettekre hét évvel ezelőtt került sor, 2019-2020-ban már a kiviteli tervezés folyt, s maga a munka tavaly márciusban kezdődött, s rekordidő alatt elkészült. Köszönhető ez mindazoknak, akik részt vettek a projektben, s köszönhető annak a két helyi cégnek, amiknek kötődésük van a városhoz. A hiányzó szakasz felújításával 8,5 kilométeres körgyűrű jött létre, s ezzel teljessé vált az a sugaras-körös hálózat, amit elődeink megterveztek és kialakítottak. Ez volt a város legtúlterheltebb szakasza, ezért is öröm, hogy elkészült a beruházás. Azt remélem, az áteresztőképesség, a közlekedés folyamatossága, a biztonság szintet fog lépni, s ez csatlakozik ahhoz a programhoz, amit 2012/2013-ban indítottunk a közlekedés fejlesztésével kapcsolatban. Több történelmi tettet készülünk elindítani, illetve el is indítottunk.

– Ilyen tervünk az intermodális csomópont a vasútállomásnál, az aluljáró a Tokaji útnál. Nagyon fontosnak tartom továbbá a külső körgyűrű kiépítését is, amit most északi elkerülőnek hívunk. Szeretném megköszönni a kormány támogatását, ami valójában több mint 8 milliárd forint, mert az elhangzott 7,1 milliárd forint csak a kivitelezést foglalja magába, de volt tervezés, területszerzés, régészeti kutatás is. Köszönet mindenkinek, akinek szerepe és feladata volt ebben a beruházásban – tette hozzá befejezésül dr. Kovács Ferenc, majd a nemzeti színű szalag átvágásával a szónokok felavatták a beruházást.

Megvalósult a dédelgetett álom

Kovács Krisztián is részt vett a keddi átadóünnepségen - cége, az Eurofrukt Kft. üzemelteti ugyanis az almatárolót. Elmondta, nagyon örülnek annak, hogy egy közel harminc éve dédelgetett álom végre megvalósul, azaz a kétszer kétsávos nyíregyházi körút végre bezárul, így a Debreceni úti felüljáró, illetve a vasútállomás felől könnyebben megközelíthetővé válik az almatároló.

– Ez nem csak nekünk örömteli dolog, hanem az itt működő cégek, vállalkozások számára is egy remek lehetőség arra, hogy növeljék a forgalmukat és a vásárlók kényelmesebben, méltó körülmények között közelíthetik meg a kereskedelmi egységeiket. Ebben az évben folytattuk az almatároló épületeinek, azok homlokzatának felújítását. Helyt adunk egy logisztikai központnak is, hozzájuk is gyorsabban megérkezhetnek, illetve elindulhatnak az ide érkező teherautók és a kamionok – fogalmazott szerkesztőségünknek az átadóünnepség után Kovács Krisztián, Nyíregyháza egyik emblematikus épületét, az almatárolót üzemeltető cég ügyvezető igazgatója.

 

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában