Helyi közélet

2017.08.01. 17:11

Élénkülhet az áruforgalom Záhonynál

Záhony - Záhony révén hazánk lehet a kínai konténeres áruforgalom elosztóbázisa.

Záhony - Záhony révén hazánk lehet a kínai konténeres áruforgalom elosztóbázisa.

Sokéves várakozást követően az elmúlt hónapokban három magyar cég közreműködésével elindult a kínai–magyar konténeres irányvonati forgalom – eddig közel 40 vonat és mintegy 1 400 konténer érkezett három útvonalon hazánkba. A forgalmi előrejelzések alapján a kínai vasúti konténerforgalom érdemi növekedése várható.

– Reális esély van arra, hogy a Kínából az EU-ba áramló áruforgalom jelentős részét regionális logisztikai központként Magyarország ossza szét a kelet-európai térségbe – tájékoztatta lapunkat a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). Szerintük az áruforgalom növekedését a geopolitikai változások mellett a NAV által kialakított új vámkezelési gyakorlat is segíti.

Megindult az átrakás

Az elmúlt hónapokban az MLSZKSZ tagvállalatainak szervezésében elindult a Kínából vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé. A vonatok három útvonalon – Fehéroroszország/Lengyelország, Ukrajna, Pireusz – heti rendszerességgel érkeznek Magyarországra az Ekol Logistic Kft., a GHIBLI Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. közreműködésével. A cél az, hogy az északi irányból érkező konténer irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják és vegyék igénybe a Záhony Port Zrt. konténerátrakási képességeit. A kínai konténervonatok többsége a BILK Kombiterminált használják, egy kisebb részük pedig a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkezik.

– A forgalmi előrejelzésekből jól látszik, hogy az előbb említett irányokból – a jelenleg még eltérő gyakorisággal – érkező kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk – erősítette meg Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke szerint amennyiben a forgalom állandósul, illetve nő, akkor a budapesti terminálok mellett (forgalomtól függően) a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálokat is be lehet kapcsolni a forgalom bonyolításába, hogy a kínai ügyfelek gördülékeny, gyors és zavartalan kiszolgálása biztosított legyen. Emellett a fogadó terminálokon javasolt bevezetni a röntgenkapus ellenőrzést, amely gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát.

– Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.

Korábban megvizsgálják

A kínai vasúti konténeres forgalom magyarországi vonzásának egyik kulcspontja, hogy a magyar vámhatóság példaértékű rugalmassággal áll hozzá a távol-keleti konténeres forgalom kezeléséhez. A NAV által, a jogszabályok betartásával kialakított új technológia érdemben segíti a konténerek gyors szabadforgalomba helyezését és átengedését az unió országaiba azzal, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áru a vámkezelést követően gyorsan továbbhaladhat a célországok felé, amely növeli hazánk logisztikai versenyképességét.

KM

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában